Kirjapiirimme seuraavana teemana on kirja, jonka aihepiiri on oman arvomaailman vastainen. Löytyykö kirjaa, joka olisi selkeästi rasistinen tai jossa muuten…

Kysytty

Hei,
kirjapiirimme seuraavana teemana on kirja, jonka aihepiiri on oman arvomaailman vastainen. Löytyykö kirjaa, joka olisi selkeästi rasistinen tai jossa muuten suhtauduttaisiin myönteisesti rasismiin? Vaihtoehtoisesti myönteinen suhtautuminen terrosmiin voisi olla kirjan teemana.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysymyksestä ei käy ilmi, etsitäänkö kaunokirjallisia vai tietoteoksia. Mietimme kollegan kanssa molempia. Avoimen rasistista romaania on ehkä vaikea löytää, mutta rasismin kuvauksia kaunokirjallisuudesta löytyy paljon ja sen myötä niissä esiintyy myös rasistisia romaanihenkilöitä. Kaunokirjallisuus on kirjastojen aineistoluetteloissa nykyään hyvin asiasanoitettu, joten rasismin eri ilmenemismuotoja käsittelevää kaunokirjallisuutta voi helposti etsiä. Hakusanoina voi käyttää rasismi, rotusyrjintä, orjuus, muukalaisviha, antisemitismi jne.

Yksi tuoreimpia esillä olleita romaaneja on Angie Thomaksen Viha, jota kylvät. Se on luokiteltu nuortenkirjaksi, mutta kirja-arviot suosittelevat sitä yhtä hyvin aikuisille. Tässä yksi arvio kirjasta https://www.ruskeattytot.fi/rtmedia/vihajonkakylvat.

Vanhemmasta kirjallisuudesta saattaa löytyä myönteistä suhtautumista rotusyrjintään, ei ehkä avoimesti, mutta kuitenkin. Tästä esimerkkinä voisi olla vaikkapa Margaret Mitchellin Tuulen viemää.

Klassikoista Harper Leen Kuin surmaisi satakielen romaanissa kaupunki, johon tapahtumat sijoittuvat näyttäytyy hyvinkin avoimen rasistisena.

Terrorismiin liittyen Doris Lessingin Hyvä terroristi romaanissa hyvän perheen kiltistä tytöstä tulee terroristi. Alice Mellingsin tarina kysyy oliko hän hyvä ihminen vai hyvä terroristi. Kiinnostava voisi olla myös Leon Urisin Kolmiyhteys, missä käydään vuosikymmenien ja sukupolvien läpi sitä, miten irlantilaiset sorretut ihmiset päätyvät valitsemaan terrorismin ja IRA:n.

Tietokirjoista Tapio Tammisen Kansankodin pimeämpi puoli saattaisi tarjota antoisan pohjan keskustelulle muukalaisvihamielisyydestä. Kansankodin pimeämpi puoli valaisee rotuoppien, syrjinnän ja kansalliskiihkoilun historiaa Ruotsissa. Teos palkittiin Tieto-Finlandialla vuonna 2015.

Arvomaailmansa vastaisia teoksia voi etsiä myös julkisuudessa sellaisia mielipiteitä esittäneiden henkilöiden kirjoittamista kirjoista.