Kirjailija Leena Krohn mainitsee yleareenan ohjelmassa Ammatti: kirjailija, että ihmisen tietoisuuden kaistan leveys on 16 bittiä sekunnissa ja tiedottoman…

Kysytty

Kirjailija Leena Krohn mainitsee yleareenan ohjelmassa Ammatti: kirjailija, että ihmisen tietoisuuden kaistan leveys on 16 bittiä sekunnissa ja tiedottoman miljoonia. Hän ei mainitse tietolähdettään.
Löytyisikö kirjastosta tekstiä, joka vahvistaisi tätä tietoa kaistojen leveyksistä?

Vastaus

Vastattu

Leena Krohn kirjoittaa 28.1.2001 kotisivullaan  http://www.kaapeli.fi/krohn/mielikuvitus.htm myös tästä aiheesta. Hän viittaa Tor Nörretrandersin teokseen Märk världen. En bok om vetenskap och intuitionen, ja kirjassa mainittuun  käsitteeseen tajunnan kaistanleveys. Medvetandets bandbredd -aihetta käsitellään tässä kirjassa luvussa 6 (s. 171-209).

Kirjan saa lainaan ainakin pääkaupunkiseudun Helmet-kirjaston varastosta:

https://haku.helmet.fi/iii/encore/record/C__Rb1435234__Sm%C3%A4rk%20v%C3%A4rlden__Orightresult__U__X7?lang=fin&suite=cobalt