Kiitos vastauksesta kysymykseeni: "Minkäikäisille lapsille Harry Potter -kirjat sopivat?" Minun pitäisi varmaankin vähän tarkentaa meidän kysymystämme. Meidän…

Kysytty

Kiitos vastauksesta kysymykseeni: "Minkäikäisille lapsille Harry Potter -kirjat sopivat?" Minun pitäisi varmaankin vähän tarkentaa meidän kysymystämme. Meidän haasteenamme on lähinnä eri Potter-kirjojen synkkyys ja niiden sopivuus eri ikäisille. Esim. ensimmäiset kirjat (1-2) ovat selkeästi nuoremmille sopivia, mutta miten myöhempien kirjojen (3-7) sopivuus on "luokiteltu" per kirja?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyselin asiaa kollegoilta, jotka ovat tehneet paljon kirjavinkkausta lapsille ja nuorille. He sanoivat, että mitään virallista luokitusta Harry Potterin sopivuudesta ei ole olemassakaan. Heidän mukaansa lukumieltymykset ovat hyvin yksilöllisiä, joten on vaikea ylipäätään sanoa jotakin täsmällistä ikäryhmää kirjojen kohdalla. He myös totesivat, että esimerkiksi elokuvien kohdalla ikäsuositukset ovat helpompia, koska elokuvat voivat helpommin tehdä liian jännittävän vaikutuksen liian nuoreen lapseen kuvavyöryllään. Kirja taas on helpompi jättää kesken, jos se on liian paksu tai tylsä tai jännittävä. Näin kirjojen kohdalla itse kokeileminen on melko turvallista.