Keski-Euroopassa reissatessa ihmettelin liuskekivikattoja. Miten kivet kiinnitetään rakenteisiin? Miten voidaan tehdä kaarevia muotoja? Mitään kiinnikkeitä ei…

Kysytty

Keski-Euroopassa reissatessa ihmettelin liuskekivikattoja. Miten kivet kiinnitetään rakenteisiin? Miten voidaan tehdä kaarevia muotoja?
Mitään kiinnikkeitä ei ollut näkyvissä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Liuskekivilaatat asennetaan aluskatteen päällä oleville rimoille tai orsille suunnilleen samaan tapaan kuin paanut. Jotta katto olisi tiivis, laatat limitetään niin, että jokainen kohta peittyy vähintään kahdella laatalla. Laatat kiinnitetään nauloilla valmiiksi poratuista rei'istä. Naulojen kannat jäävät piiloon laatan yläpuolelle tulevan laatan alle.

Liuskekivi on omiaan kattomateriaalina käytettäväksi, koska siitä on helppo tehdä riittävän ohuita kivilaattoja, jotka mukautuvat hyvin monentyyppisiin kattoratkaisuihin.

https://i0.wp.com/www.roofingcalc.com/wp-content/uploads/2016/03/classi…

Oheinen kuva on hyvä esimerkki kaarevan kohteen laatoittamisesta. Myös laattojen naulakiinnitys on tässä selvästi nähtävissä.

Lähde:
Per Hemgren & Henrik Wannfors, Uusi pientalon käsikirja