Otsikko
Kerro minulle rockabilleistä kaikki mahdollinen tieto? Teen koulu työn nuorisokulttuureista ja niistä rockabileistä. Ei löydy tietoa netistä!

Kysytty

Kerro minulle rockabilleistä kaikki mahdollinen tieto? Teen koulu työn nuorisokulttuureista ja niistä rockabileistä. Ei löydy tietoa netistä!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Teille on varmasti koulussa sanottukin, esitelmän teon tarkoitus on tiedonhaun oppiminen.
Olet etsinyt tietoa Internetistä ja, kuten huomautitkin, mitään oikein kunnollista ei tunnu löytyvän. Aiheesta on monenlaisia sivuja etenkin englanniksi, mutta suomeksi ja nuorisokulttuurin puitteisiin asetettuna materiaalia onkin vähemmän.
Suosittelenkin kääntymistä kirja-aineiston puoleen. Voit tehdä haun pääkaupunkiseudun aineistotietokannassa http://www.libplussa.fi/ ns. asiasanoja hyväksi käyttäen. Asiasanat ovat sanoja joilla kirjojen ja muun aineiston sisältöä on kuvailtu. Kokeile ensin hakua jossa haet asiasanalla rockabilly ja näytä -pudotusvalikosta valitset kohdan vain kirjoja. Näin saat kirjoja joissa käsitellään rockabillyä, et levyjä. Tällä haulla löytyy tiedot Jari Eklundin kirjasta Synnyin rokkaamaan – kirja tedeistä, rockerseista ja rock´nrollista (1998). Toinen hyödyllinen haku on kahden asiasanan yhdistäminen. Haet teoksia tai julkaisuja joidenka asiasana on nuorisokulttuuri ja rock. Näin saat listan kirjoista missä asiaa on käsitelty juuri nuorisokulttuurin kannalta. Esimerkiksi Pertti Kemppisen Nuoruuden taikaa – kurkistuksia nuorisokulttuuriin (1997) ja Stig Söderholmin toimittaman Näkökulmia rockkulttuuriin (1987). Nämä kirjat eivät välttämättä kerro suoraan rockabillystä, ja siksi suosittelenkin tutustumaan mainitsemieni teosten lisäksi rockin historiaa käsitteleviin teoksiin. Asiasanoina rock ja historia löytyy tiedot vaikkapa oivallisesta ja esitelmääsi käyttökelpoisesta historiikista Jee jee jee - Suomalaisen rockin historia (1998).

Ja sitten vain kirjastoon. Kirjan paikan osoittaa ns. luokka. Jos kirjastoluokitus tuntuu hämärältä järjestelmältä, pyydä apua virkailijoilta.