Keräsin joulukoristeluita varten maahan pudonneita kuusenkäpyjä. Kävyissä oli kerätessä silmut kiinni, mutta ne alkoivat aueta, kun laitoin kävyt kuivumaan…

Kysytty

Hei! Keräsin joulukoristeluita varten maahan pudonneita kuusenkäpyjä. Kävyissä oli kerätessä silmut kiinni, mutta ne alkoivat aueta, kun laitoin kävyt kuivumaan saunan jälkilämpöön. Käpyjä myöhemmin puhdistaessani hiekasta yms. suomujen välistä tipahtelikin hyönteisiä. Otuksilla oli litteä, musta tai tummanruskea, noin puolen sentin pituinen ruumis, eikä niillä nähdäkseni ollut siipiä tai siivet olivat hyvin pienet. Mikä ötökkä voisi olla kyseessä? Yritin googletella, mutta en löytänyt kuvia tai ötököihin sopivia sanallisia kuvauksia. Voiko ötököistä olla jotain haittaa ja pitäisikö kävyt heittää pois? Tämä ei nyt taida olla ihan erityisalaanne, mutta löytyisikö kirjastosta jotain kirjaa, jonka avulla ötökät voisi tunnistaa. Omine tietoineni lähtisin varmaan kirjastosta tyhjin käsin, joten apu olisi tarpeen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ensimmäisenä tuli mieleen, että nuo suomujen välistä putoilevat litteät, mustat tai tummanruskeat ja 5 millin kokoiset ovat kävyn sisällä kypsyneitä siemeniä. Näinhän käy myös luonnossa, kun käpy kuivuu ja suomut aukeavat päästäen siemenet lentämään pois. Kuusen siemenet muistuttavat omasta mielestäni myös aika paljon mm. luteita, joten niistä saattaa helposti syntyä hyönteisen mielikuva.

Mutta jos nämä suomujen välistä putoilleet eliöt olivat liikkumiskykyisiä myös ilman tuulen apua, valinnanvaraa on valitettavasti aika paljon. Wikipedian artikkelin http://fi.wikipedia.org/wiki/Mets%C3%A4kuusi mukaan käpykoisa ja käpykärpänen syövät kuusen siemeniä ja muita mahdollisia tuhohyönteisiä artikkeli luettelee useita kymmeniä.

Jos haluaa ammattilaisten määrittelyn, täytyy ottaa muutamia näytteitä talteen (jos ne kävelevät, purkki tai kirjekuori lienee tarpeen) ja ottaa yhteyttä esimerkiksi Luonnontieteellisen keskusmuseon asiantuntijoihin (http://www.luomus.fi/kasvitiede/palvelut/index.htm).

Heikki Poroila
HelMet-musiikkivarasto

4 ääntä

Kommentit

Tuota noin, erotan kyllä siemenet hyönteisistä, jälkimmäisillä on mm. jalat, joilla ne liikkuvat.

Löysin itsekin pikaisella googletuksella joukon kuusessa (ja nimenomaan sen siemeniä syöviä) loisivia hyönteisiä, mutta ongelma olikin, ettei öttiäisistä ollut kuvaa tai kuvausta, jotta olisin voinut tehdä vertailua. Siksi nimenomaan kysyin, löytyisikö kirjastosta kirjaa, jonka avulla ötökät voisi tunnistaa. Hyönteiskirjoja teillä kai on, vai ettekö tosiaan osaa muuta suositella kuin Wikipediaa? Esimerkiksi kuusen loishyöntesten latinankielisillä nimillä voisi löytyä netistä kuvia, vaikka suomeksi ei löytynytkään.

Nyt täytyy sanoa, että vastaus oli sekä alentuva että täysin hyödytön.