Näitä toukkia on meillä kotona seinissä ja vähän lattioillakin. Ilmaantuivat nyt keväällä ja oli loppukesänäkin muutamia. Mikähän voisi olla?

Kysytty

Näitä toukkia on meillä kotona seinissä ja vähän lattioillakin. Ilmaantuivat nyt keväällä ja oli loppukesänäkin muutamia. Mikähän voisi olla?

Vastaus

Vastattu

Kuvasta on hieman vaikea tunnistaa kyseistä toukkaa. Toukka näyttäisi olevan karvainen, ja Rohmut ja riesat -kirjan mukaan karvainen toukka voi olla mm. ihrakuoriaisen, museokuoriaisen, riesakuoriaisen, outokuoriaisen tai turkiskuoriaisen toukka. Kaikki nuo toukat ovat noin 4-6 mm pitkiä, ihrakuoriainen vähän isompi, n. 12 mm.

Kodin tuhohyönteisistä lisätietoa mm. täältä: https://www.hel.fi/static/ymk/esitteet/tuholaisesite.pdf