Kenen runossa poika kohtaa koulutiellään oravan, joka pyytää leikkimään? Poika ei jää, koska haluaa kouluun oppimaan. Pohjanpää? Mustapää?

Kysytty

Kenen runossa poika kohtaa koulutiellään oravan, joka pyytää leikkimään? Poika ei jää, koska haluaa kouluun oppimaan.
Pohjanpää? Mustapää?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Etsimäsi voisi olla Poika ja orava -niminen runo Lempi Vermasvuoren kirjassa Alakoulu juhlii vuodelta 1951. Siinä poika ja orava keskustelevat kuvaamallasi tavalla. Runo on tarkoitettu koululaisten esitettäväksi. Runo on ilmeisesti kirjan tekijän Lempi Vermasvuoren kirjoittama tai sitten hänen miehensä Albert Vermasvuoren, jonka "kynän jälkeä eräät kirjan esitykset ovat", kuten kirjan esipuheessa kerrotaan.