Kenellä on osallistumisoikeus yhdistyksen hallituksen kokouksiin? Erityisesti voidaanko oikeus rajata vain hallituksen jäsenille vai kuuluuko se aina esim…

Kysytty

Kenellä on osallistumisoikeus yhdistyksen hallituksen kokouksiin? Erityisesti voidaanko oikeus rajata vain hallituksen jäsenille vai kuuluuko se aina esim. yhdistyksen jäsenille tai toiminnantarkastajille?

Vastaus

Vastattu

Yhdistyslaki säätelee Suomessa yhdistysten toimintaa. Yhdistyslaki on luettavissa ajantasaisena Finlex-tietopankissa:

Yhdistyslaki 26.5.1989/503

https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1989/19890503

Yhdistyslain 17 §:n mukaan yhdistyksen jäsenet käyttävät päätösvaltaansa yhdistyksen kokouksessa. Perinteisen kokouksen lisäksi voidaan yhdistyksen säännöissä sopia, että kokoukseen voi osallistua myös postitse, sähköpostilla tai muulla sähköisellä viestintävälineellä. On myös mahdollista säännöissä sopia tiettyjen päätösten tekemisestä erillisissä äänestystilaisuuksissa.

Yhdistyslain 5 luku käsittelee yhdistyksen päätöksentekoa tarkemmin. Luvussa säännellään mm. yhdistyksen kokouksen koollekutsumisesta ja päätöksenteosta kokoustilanteessa.

Yhdistyslain 6 luku sääntelee yhdistyksen hallintoa, mm. yhdistyksen hallituksen toimintaa. Luvussa ei säännellä tarkemmin yhdistyksen hallituksen kokouskäytännöistä, joten vastausta tähän kysymykseen on haettava muista lähteistä.

Suomen Nuorisoyhteistyö – Allianssi ry, SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry ja Valo, Valtakunnallinen liikunta- ja urheiluorganisaatio ry ovat vuonna 2015 laatineet Yhdistysten hyvää hallintotapaa koskevan suosituksen. Suosituksessa avataan sitä, miten yhdistyslakia tulisi tulkita ja miten yhdistyksissä tulisi toimia.

Yhdistysten HYVÄ HALLINTOTAPA – Soste 2015

https://www.soste.fi/wp-content/uploads/2018/12/hh-opas_nettiin.pdf

Hyvää hallintotapaa koskevan suosituksen mukaan yhdistyksen hallituksen on toimittava huolellisesti ja edistettävä yhdistyksen etua. Osana tätä hallituksen tulee huolehtia siitä, että yhdistys viestii avoimesti ja aktiivisesti omasta toiminnastaan erilaisia viestintäkanavia hyödyntäen.

Suosituksessa todetaan, että hallitus päättää omasta työskentelystään ja kokouskäytännöistään. Jos yhdistyksen säännöissä on määräyksiä asiasta, ne pitää ottaa huomioon. Suosituksessa todetaan myös, että yhdistyksen jäsenellä ei ole oikeutta tutustua hallituksen pöytäkirjoihin, ellei yhdistyksen säännöissä ole toisin määrätty. Jos hallituksen kokouksessa on käsitelty jäseneen liittyvää asiaa, hänellä on oikeus saada tieto kyseisestä asiasta. Tieto voidaan antaa jäsenelle esimerkiksi toimittamalla jäljennös hallituksen pöytäkirjan kohdasta.

Suosittelen, että tutustut yhdistysoikeutta koskevaan kirjallisuuteen, josta voit saada enemmän tietoa aiheesta. Kirjastomme kokoelmista voin suositella esim. seuraavia teoksia:

Yhdistys ja säätiö: oikeudelliset kysymykset, tilinpäätös, verotus ja hallinto/ Lydman, Kari; Kemppinen, Seppo; Laaksonen, Lasse; Lahti, Ilkka. Tietosanoma 2018

https://eduskunnankirjasto.finna.fi/Record/selma.407564

Yhdistysoikeus/ Halila, Heikki; Tarasti, Lauri. Alma Talent  2017.

https://eduskunnankirjasto.finna.fi/Record/selma.41288