Kävin katsomassa teidän vastausarkistostanne, miten voisin ulkopaikkakuntalaisena saada käyttööni kirjastokortin Helsingin alueen kirjastoihin. Sieltä löytyi…

Kysytty

Hei! Kävin katsomassa teidän vastausarkistostanne, miten voisin ulkopaikkakuntalaisena saada käyttööni kirjastokortin Helsingin alueen kirjastoihin. Sieltä löytyi vastaus: pitäisi tulla johonkin alueen kirjastoon ja hankkia kortti sieltä.

Asun kuitenkin Lounais-Suomessa ja jo ilmastonmuutoksen torjunnan kannalta - eikä myöskään taloudellisesti - siinä ole mitään järkeä, että lähden henkilöautolla hakemaan vain kirjastokorttia paikallisesta kirjastosta. Nyt siis kysynkin, miten on mahdollista saada jostakin Helsingin alueen kirjastosta käyttöönsä kirjastokortti ja tunnus, niin ettei minun tarvitsisi sen vuoksi ajaa 500 kilometriä.

Uskon kyllä, että tähän on olemassa jokin ratkaisu (ehkä tunnistautuminen pankkijärjestelmällä tms.), mutta en sitä vain nyt löytänyt tuolta arkistosta.

Nimittäin katsoin hieman, miten Helsinki tarjoaa E-kirjoja ja valikoima on kyllä todella paljon laajempi kuin täällä oman alueeni kirjastoissa, ja siksi tämä Helsingin kirjastokortti kiinnostaa.

Mukavaa syksyn jatkoa teille, Jan Tuominen :)

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

HelMet-kortin voi tosiaan saada jokainen halukas suomalainen. Henkilökohtainen käynti, jonka yhteydessä myös henkilöllisyys varmennetaan kuvallisella todistuksella, on taas katsottu tarpeelliseksi sekä järjestelmän että asiakkaan oman oikeusturvan takia. Meillä on jo riittävästi akuankkoja tietokannassa, eikä lisää kaivata. Voi olla, että tulevaisuudessa kortin voi saada myös ns. vahvalla tunnistautumisella, mutta ainakaan minun tietääkseni sellaista ei ole vielä tarjolla.

Jos kuitenkin arvioit, ettei HelMet-kortti ole yhden vierailun arvoinen edes ekotehokkaallaa junalla, voi aina yrittää löytää jonkun kortin omistajan, joka suostuu "lainaamaan" tunnuksiaan sinulle esimerkiksi e-kirjojen käyttöä varten.

On myös mahdollista, että tulevaisuudessa kirjastojen e-palvelut muuttuvat valtakunnallisiksi, jolloin kuvaamaasi ongelmaa ei enää ole. Toistaiseksi nämä kuitenkin ovat kuntarahoitteisia ja HelMet-kortin yleinen saatavuus on poikkeustapaus sen takia, että Helsinki on Suomessa yleisten kirjastojen keskuskirjasto.

Heikki Poroila
HelMet-musiikkivarasto