Kävikö Hitler vierailulla Erkylän kartanossa tapaamassa vapaaherratar Ruth Munckia , kuten olen kuullut ?

Kysytty

Kävikö Hitler vierailulla Erkylän kartanossa tapaamassa vapaaherratar Ruth Munckia , kuten olen kuullut ?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Minkäänlaista vahvistusta tällaiselle huhulle ei löydy. Vierailu olisi voinut tapahtua vain kesäkuun 4. päivänä vuonna 1942, jolloin Hitler kävi marsalkka Mannerheimin 75-vuotispäivillä. Saksan lähettilään Wipert von Blücherin mukaan Hitlerin yksityiskone saapui Imatran Immolan lentokentälle kello 12.30 ja lähti sieltä takaisin noin kello 18.30. Tulon ja lähdön välinen aika vietettiin ruokaillen, neuvotellen ja seurustellen Kaukopään tehdasradalle ajetussa juhlajunassa, joten kysymyksessä mainittu vierailu Hausjärvellä ei edes aikataulullisista syistä olisi mitenkään voinut olla mahdollinen.

KIRJALLISUUTTA:

Kesäkuun neljäs päivä 1942 : Suomen marsalkan, vapaaherra C. G. Mannerheimin 75-vuotispäivän juhlallisuudet / toimituskunta: W. E. Tuompo ym. - Otava, 1942

Suomen kohtalonaikoja : muistelmia vuosilta 1935-1944 / Wipert von Blücher. - WSOY, 1950

Tuntematon Mannerheim : katkelmia sodan ja politiikan poluilta / Kalle Lehmus. - Weilin+Göös, 1967

Suomi sodan myrskyssä 1941-1944 / Waldemar Erfurth. - WSOY, 1951

Päiväkirjani päämajasta 1941-1944 / W. E. Tuompo. - 3. p. - WSOY, 1994

Ruth Munck / Matti Lackman
(teoksessa: Suomen kansallisbiografia 6. - Suomalaisen kirjallisuuden seura, 2005)
myös maksullisena netissä http://www.kansallisbiografia.fi/kb/artikkeli/7822/

Marski ja hänen "hovinsa" / Taru Stenvall. - WSOY, 1955

Hitlerin vierailusta on muutakin kirjallisuutta, joka ei nyt ole ollut ulottuvillani:

Mannerheim ja kulkuneuvot : ajoneuvojen ja asioiden taustoja sekä 4.6.1942 tapahtumat / Safiulla Cingiz. - Kustantaja Laaksonen, 2011

Mannerheim ja Hitler / Jukka Partanen. - Gummerus, 2012