Käsiini sattui Pekka Lipposen seikkailuja 1950- ja 1960 luvulta. Näissä kirjasissa mielenkiintoisinta lienee juuri nuo kauniisti maalatut kansikuvat. En…

Kysytty

Käsiini sattui Pekka Lipposen seikkailuja 1950- ja 1960 luvulta. Näissä kirjasissa mielenkiintoisinta lienee juuri nuo kauniisti maalatut kansikuvat. En kuitenkaan ole mistään löytänyt tietoa siitä kuka nuo värikkäät kannet on maalannut.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Outsider-nimimerkin suojissa ilmestyi vuosina 1945-1964 96 Pekka Lipposen seikkailuja -kirjaa. Hahmon luoja oli Aarne Haapakoski, mutta hänen haamukirjoittajaan toimi myös Seppo Tuisku.

Tuon ajan kirjoissa kuvittajaa tai kannen tekijää ei usein mainittu lainkaan. Joissakin Aarne Haapakosken 1940-luvulla ilmestyneissä teoksissa kannen kuvittajina mainitaan ainakin nimet Erkki Tanttu, V. Nokelainen ja P. Vesanto.

Pekka Lipposen seikkailuja -kirjojen kansien kuvittajista ei ikävä kyllä löytynyt tietoa. Kansikuvia voi ihailla Mikkelin kaupunginkirjaston hienolla Aarne Haapakosken seikkailuja -sivustolla:

http://www.mikkeli.fi/fi/kirjasto/outsider/index.htm

4 ääntä

Kommentit

Tuossa vastauksessa on hiukan vääriä tietoja, sillä Pekka Lipposen 96 vihkosta ilmestyivät vv. 1956-1964. Nr.1 1956, muut 1957-1964.

Vv.1945-1954, aiemmin siis, ilmestyi erillinen aluksi Kalle-Kustaa korkin (12 kpl), sittemmin "radion Korkki ja Pekka Lipponen/ Korkin ja Lipposen seikkailuja" teemalla (3 kpl). Olivat siis yleisradiosta tulleiden kuunnelmien kirjaversioita (sis. muutaman filmiversionkin). Näistä 15:sta ensimmäiset julkaisi Lehtiyhtymä Oy (1-3), Kustannus Oy Mantere (4-12) ja viimeiset 3 kpl Kustannusliike Pohjola ja kumpp.

Pekka Lipposen seikkailujen rinnalla ilmestyi myös Kalle-Kustaa Korkin seikkailuja vuosina 1958-64, yhteensä 73 numeroa. Vuoden 1965 alussa lukemistot yhdistyivät ja nimeksi tuli Pekka Lipponen & Kalle-Kustaa Korkki. Näin mentiin vuosi, 12 numeroa, ja vuoden lopussa ilmestyminen loppui.