Karjalassa Impilahdella on sukunimi Patja. Mistähän tuo sukunimi 'tulee? Ehkei kuitenkaan sängyssä olevaa patjaa!

Kysytty

Karjalassa Impilahdella on sukunimi Patja. Mistähän tuo sukunimi 'tulee? Ehkei kuitenkaan sängyssä olevaa patjaa!

Vastaus

Vastattu

Nimistöntutkijat Pirjo Mikkonen ja Sirkka Paikkala arvelevat Sukunimet-kirjassaan, että nimen taustalla on ortodoksinen ristimänimi Patja, jonka lähtökohta on todennäköisesti miehennimi Obadja. Se mainitaan Vanhassa testamentissa erään profeetan nimenä; ortodoksikirkko tuntee tämän lisäksi toisenkin Obadja-nimisen pyhän miehen. Obadjan (myös Obadias) kansankielisiä asuja ovat mm. Opa, Patti ja Patia. Karjalassa sukunimenä tunnetusta Patjasta löytyy asiakirjamerkintöjä 1500-luvun puolivälistä lähtien: Olli patiain 1549, Jacob Patia 1654, Anders Padia 1681, Mats Padja 1766.

4 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Jossain on mainittu myös Obadja nimen tarkoittavan myös Herran palvojaa, palvelijaa. Ensimmäiset merkinnät sukunimestä jopa samalle henkilölle kirkonkirjoista toiseen on muodossa Pattia => Padja => Patja.