Otsikko
Kansalliskirjailijamme Aleksis Kivi oli hoidettavana Lapinlahden sairaalassa 1.6.1871 - 29.2.1872. Lapinlahden sairaalassa oli olemassa potilashuone, jossa…

Kysytty

Kansalliskirjailijamme Aleksis Kivi oli hoidettavana Lapinlahden sairaalassa 1.6.1871 - 29.2.1872. Lapinlahden sairaalassa oli olemassa potilashuone, jossa Kivi oli ollut potilaana ja joka oli sisustettu hänen aikansa kalustein. Mitä tälle Aleksis Kiven huoneelle kuuluu nyt, kun Lapinlahden sairaalan lopettamisen jälkeen ja jatkokäytön ollessa tietymättömissä? Jos tämä museohuone on vielä olemassa pääsisikö sinne käymään

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

En onnistunut selvittämään, oliko Lapinlahdessa jonkinlainen museohuone. Sen sijaan Aleksis Kiven potilashuonetta siellä ei ollut. Armoitettu Kivi-tuntija Esko Rahikainen vastasi kysymykseen näin:

"Pastori Carl Johan Lindh oli hoidettavana pari vuotta Lapinlahdessa ja parannuttuaan kirjoitti 1874 käsikirjoituksen "Ur en själsörjares anteckningar. I angående sinnesjuka och deras vård". Kirja julkaistiin vasta 1911. Koska Aleksis Kiven oleskelusta sairaalassa oli vain muutama vuosi voi uskoa että seuraava Lindin tieto pitää paikkansa.
Potilaat asuivat kahdessa samansuuntaisessa siipirakennuksessa, joita yhdisti toisessa päässä keskusrakennus, jonka yläkerrassa oli ylilääkärin asunto ja alakerrassa hoitohenkilökunnan asunnot ja sairaalan kirkko.

Potilaspaikkoja oli 40 naisille ja 40 miehille. Tuskinpa Aleksis Kivellä oli omaa huonetta ja sen määrittäminen on varmaan joka tapauksessa nykyisin mahdotonta. Kalle Achté on julkaissut ylilääkäri A. Th. Saelanin muistikirjat, joista saa käsityksen miten karmeat hoitokeinot silloin oli, täysin kidutukseen verrattavat. Potiliden tila paheni radikaalisti sairaalassa. Mielisairaudesta ei ymmärretty vielä mitään. Achté on freudilainen ja oma ajattelu sen värittämää.
Saelan taas täysi inkvisiittori ja aivan keskiaikaisten terveydenhoitokäsitysten vanki."

2 ääntä

Kommentit

'En onnistunut selvittämään, oliko Lapinlahdessa jonkinlainen museohuone. Sen sijaan Aleksis Kiven potilashuonetta siellä ei ollut.'

Kyllä se huone siellä on ja sinne pääsee käymäänkin. Lisätietoja voi kysyä kahvila Lähteen henkilökunnalta. Se mitä entisessä mielisairaalassa nykyään tapahtuu, selviää nettisivuilta:
http://lapinlahdenlahde.fi/fi/lapinlahden-lahde/
Mielenkiintoinen, kaunis ja tutustumisen arvoinen paikka!