Kannattaako vanhoja jalopuisia huonekaluja (lipasto) maalata vai menettävätkö ne arvonsa?

Kysytty

Kannattaako vanhoja jalopuisia huonekaluja (lipasto) maalata vai menettävätkö ne arvonsa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kunnostus voi pidentää oikein tehtynä huonekalun käyttöikää tai antaa vanhalle huonekalulle täysin uuden elämän. On kuitenkin syytä muistaa, että kunnostaminen on vaativaa käsityötä. Antiikkisten tai arvokkaiden designhuonekalujen kunnostus ja entisöinti kannattaa jättää ammattilaisten huomaan. Maalausta suunniteltaessa on syytä miettiä mihin huonekalua haluaa käyttää ja onko valittu väri sopusoinnussa vanhan kalusteen tunnelman kanssa. (Lähde: http://www.savonsanomat.fi/erikoissivut/itsetehty/huonekalujenkunnostus…)
Kirjallisuutta huonekalujen kunnostamisesta:
Klaveness, Ole-Andreas: Huonekalujen maalausopas (2005)
Höglund, Suvi: Korjaa ja entisöi huonekaluja (2008)
Fredlund, Jane: Kunnosta itse huonekalusi (2000)
Näin kunnostat mummolan mööpelit (2007)
Kunnosta, kultaa ja verhoile: mestareiden opissa (2009)
Sloan, Annie: Maalaa ja tuunaa vanhoja huonekaluja: 50 helppoa vihjettä uuden ilmeen luomiseen (2011)
Wilken, Eva-Marie: Upeaa rojua: vanhojen huonekalujen uusi elämä (2009)