Kajaanin Taidemuseossa on keväällä 2022 näyttely "Yhdessä puusta", jossa on Kalle Mustosen 8 metriä pitkä puinen puutarhatonttu, eli Death of the Gnome King -…

Kysytty

Kajaanin Taidemuseossa on keväällä 2022 näyttely "Yhdessä puusta", jossa on Kalle Mustosen 8 metriä pitkä puinen puutarhatonttu, eli Death of the Gnome King - Afterlife -veistos (2016). Teoksen taustalla on hollantilainen kansantaru metsästäjästä, joka ampuu vahingossa tonttukuninkaan ja menettää teon seurauksena karjansa ja satonsa. Löytyisikö tarina jostakin lähteestä kirjoitettuna?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tätä tarinaa ei löytynyt. Tonttukuninkaan kuolemasta löytyy tarina, jossa metsästäjä ampuu vahingossa tonttukuningas Kyrien. Tästä syystä ennen avuliaat tontut katoavat eikä heitä enää nähdä, https://www.verhalenbank.nl/items/show/51277. En löytänyt  tarinaa mistään käännettynä.

Tonttukirjoja löytyy kyllä

Tonttu : tonttusuvun tarinoita suuresta metsästä. Suomalaisen Kirjallisuuden Seura 1997

Pienet voisivat pitää Rudolf Koivun kauniisti kuvitetuita saduista, niiden joukossa Tonttukuninkaan 400-vuotispäivä,

Rudolf Koivun satukirja. Otava 1976

Peikon lahja : pohjoismaisia satuja ja tarinoita. Kansankulttuuri 1965 löytyisi Turun linnan tontusta tarina.

Kivoja kuvakirjoja tontuista esimerkiksi

Tontut, Anteroinen, Sami J. ; Klykova, Elena, kuvittaja Perhemediat 2008

Mökin tontut, Raudasmaa, Leila ; Wiik, Markku, valokuvaaja ; Wähling, Anja, valokuvaaja. Prometheus 2013

Suomen kansan tonttuaarre, Ojanen, Eero ; Jokinen, Ari, kääntäjä. Minerva 2006