Otsikko
Kaipaan tietoa / sopivaa lähdettä romaanin taustaksi: Aleksis Kivi oleili tiettävästi joitakin aikoja Kirkkonummella Jorvaksen Masalan tienoilla. Se ilmeisesti…

Kysytty

Hei, kaipaan tietoa / sopivaa lähdettä romaanin taustaksi: Aleksis Kivi oleili tiettävästi joitakin aikoja Kirkkonummella Jorvaksen Masalan tienoilla. Se ilmeisesti liittyi johokin hänen hoitojaksoonsa. Tästä olen kuullut kirjoitetun jossain Kiven elämää käsitelleessä teoksessa:: jos, niin missä?

Vastaus

Vastattu

Kirkkonummen aika ei kuulu dokumentoiduimpiin vaiheisiin Kiven elämässä. Kaikki eivät sitä mainitse lainkaan, ja nekin, jotka sitä käsittelevät, sivuuttavat sen varsin niukkasanaisesti. Kiven sairautta ja hoitojaksoja ovat perusteellisimmin käsitelleet Raimo K. R. Salokangas (Aleksis Kiven elämä ja sairaudet : tutkimus Aleksis Kiven sairauksista hänen elämänsä eri vaiheissa) ja Kalle Achté (Syksystä jouluun : Aleksis Kivi psykiatrin silmin), mutta Kirkkonummella oleskelun syyt eivät liittyneet sairasteluun tai toipumiseen, vaan Kiven opinnollisiin pyrintöihin.

"Niin tuli kesä 1857 ja Aleksis oli hyvin tietoinen, että saadakseen ylioppilastodistuksen ja lyyran lakkiinsa, oli ennen kuulustelua saatava tehokkaampaa opetusta. Eräänä toukokuun päivänä hän sitten näki sanomalehdessä kiinnostavan ilmoituksen. Kolme dosenttia, Wilhem Engelbert Neovius, J. Albin Söderholm ja Karl Konstantin Tigerstedt olivat  – kaiketi lisätuloja saadakseen –  päättäneet perustaa kesäksi 'ylioppilasleipomon' Kirkkonummelle Ingvallsbyn Östergårdin tilalle." (Esko Rahikainen, Metsän poika : Aleksis Kiven elämä, s. 130)

"Kesällä 1857, jolloin Kiven tiedetään ottaneen osaa tämän ylioppilasleipomon työhön, oli se sijoitettu Kirkkonummen pitäjän Ingvallsbyhyn, muistitiedon mukaan -- maantien poskessa sijaitsevaan Östergård-nimiseen taloon, -- . Kivelle jäi tästä leipomosta ja sen opetustavasta vain mitä synkeimpiä muistoja." (J. V. Lehtonen, Nurmijärven poika : kuvia Aleksis Kiven elämästä, s. 91)

"Ingvallsbyn kesä on käynyt Aleksiksen voimille. Hänen kirjeensä sieltä 25.7.1857 A. R. Svanströmille on sekä ulkoisen että sisäisen myrskyn ja vaikeuksien kuvausta. Epäilemättä väsyneenä mutta hyvin romanttiskirjallisesti Aleksis voihkii: 'Oi, ei mitään virvoitusta, ei mitään rauhaa! Suuri Jumala, ole armollinen!' Kohta 24-vuotias pitkiin läksyihinsä uupuva opiskelija toivoo dramaattisesti, että 'elämäni jo kallistuisi iltaan ja että saisin laskeutua levolle'." (Hannes Sihvo, Elävä Kivi : Aleksis Kivi aikanansa, s. 159)

Kivestä tuli ylioppilas "yksityistietä" 14. joulukuuta 1857. Hänen oli täytynyt varattomuuden takia keskeyttää koulunkäyntinsä vuonna 1852 ja tullakseen ylioppilaaksi hän oli koettanut lukea yksityisesti. Vuosi 1857 oli viimeinen, jona ylioppilasvalmistuksessa hyväksyttiin yksityisiä todistuksia, millä on saattanut olla vaikutusta Kiven päätökseen osallistua Neoviuksen, Söderholmin ja Tigerstedtin "leipomon" opetukseen Kirkkonummella. Kolmikon ylioppilasleipomo toimi lukukaudet pääkaupungissa ja kesät maaseudulla, milloin missäkin. Yli puolet ylioppilaista valmistui tämäntapaisissa vapaaopistoissa. Kivi ilmeisesti seurasi ylioppilasleipomon kursseja myös oleskellessaan Helsingissä talvisaikaan, ja Veijo Meren mukaan Kivi oli maalla ylioppilasleipomossa myös kesät 1854 ja 1855. (Aleksis Stenvallin elämä, s. 44)