Otsikko
Osältäni putosi Kuopion rautatieasemalla v.1962 700 markkaa junaraiteille, paljonko niiden arvo olisi ollut silloin, verrattuna nykyrahaan ja mikä olisi niiden…

Kysytty

Osältäni putosi Kuopion rautatieasemalla v.1962 700 markkaa junaraiteille, paljonko niiden arvo olisi ollut silloin, verrattuna nykyrahaan ja mikä olisi niiden ostoarvo ollut tuolloin, eli mitä kaikkea tuolla 700mk.lla olisi tuolloin saanut?
Sikäli vaan että lapsuusmuistoihin on jäänyt muisto, että äiti itki kovasti ja isäkin oli vihainen tapahtumasta. t markku, tuolloin 5v.

Vastaus

Vastattu

Suomen Pankin rahamuseon rahanarvolaskurin mukaan vuoden 1962 rahamäärää 700 markkaa vastaava rahamäärä vuonna 2021 on 16,05 €. Samaisesta laskurista selviää myös silloinen ostovoima, kun tarkastelee eri tuotteiden hintoja vuonna 1962:
Työmiehen tuntipalkka 285 Mk
Voi 500 g  232 Mk
Peruna 1 kg 34 Mk
Kahvi Paahdettu 500 g  400 Mk
Pöytäviina, 0,5 l  770 Mk
Junalippu Helsinki-Hämeenlinna, 2. lk  630 Mk

Lähde: Rahanarvolaskuri (rahamuseo.fi)