Otsikko
Kaarlo Merimaan kirjassa Kräki-Kalle ja Limperi (sivu 7 NTK) on seuraavanlainen keskustelu: - Kädet pois housuntaskusta, mies ojensi lorvehtivaa poikaa. -…

Kysytty

Kaarlo Merimaan kirjassa Kräki-Kalle ja Limperi (sivu 7 NTK) on seuraavanlainen keskustelu:
- Kädet pois housuntaskusta, mies ojensi lorvehtivaa poikaa.
- Mutta kun mulla on klahvit, kimitti Perä-Eemeli vahingoniloisena ja lähti vääntäytymään tiehensä.
Mitä "klahvit" tarkoittaa. Liekö Turun murretta, sieltähän Merimaan viikarit ovat kotoisin.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Useimmat suomen kielen sanakirjat antavat todellakin vain kaksi mainitsemaanne merkitystä sanalle klahvi. Mutta muitakin merkityksiä on.

Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksesta sain tiedon, että sanalla voidaan tarkoittaa myös vaatteiden tai jalkineiden läppämäisiä osia. Eli klahvi voi tarkoittaa myös hihan päälle käännettävää kalvosinta tai taskun läppää tai kantta.

Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksessa on neuvontapuhelin, jossa tällaisiin kysymyksiin voi saada vastauksia. http://www.kotus.fi/index.phtml?s=214