Joutsenon vanhalla hautausmaalla on vakaumuksen puolesta kaatuneiden muistomerkki. Työväenmuseo Werstas mainitsee sen pystytysajankohdaksi vuoden 1948…

Kysytty

Joutsenon vanhalla hautausmaalla on vakaumuksen puolesta kaatuneiden muistomerkki. Työväenmuseo Werstas mainitsee sen pystytysajankohdaksi vuoden 1948. Kuvataiteilijamatrikkelissa tämän Eino Räsäsen työn valmistusvuodeksi mainitaan 1950. Paikallislehti Joutsenossa (16.1.2018) pystystysvuodeksi mainitaan 1951.
Mikä on tuon muistomerkin paljastuspäivä? Mistä paljastustilaisuudesta voisi lukea?

Vastaus

Vastattu

Teoksesta Muistoja Joutsenosta: Joutseno 375 juhlateos: Luettelo Joutsenon muistomerkeistä,
löytyy maininta ko. muistomerkistä:

Jäähyväiset
Vakaumuksensa puolesta 1918 kaatuneille
Kuvanveistäjä Eino Räsänen
Joutsenon sankaripatsastoimikunta (srk, kunta ja järjestöt)
Paljastettu 7.5.1950

Vaikeaa löytää muuta tietoa, kun paikallislehtikin alkoi ilmestyä vasta 1966.
Ehkä Etelä-Saimaassa tai vastaavassa tuon ajan Etelä-Karjalan lehdessä olisi voinut olla juttu aiheesta.