Otsikko
Onko ihmisten ulosteista tosiaan keitetty kiljua ja jos on, niin miten ja miksi sellainen keino on mahdettu keksiä?

Kysytty

Jossain Kalle Päätalon kirjassa, luultavasti kirjassa Tammennettu virta Kalle kertoo kuinka hänellä oli lapsena korttipelissä kertynyttä velkaa koulutoverilleen. Hän kuittaa ne viemällä tälle pienen pullon kiljua tai jotain muuta vastaavaa kotioloissa keitettyä alkoholijuomaa, jonka hän pihisti vanhempien huomaamatta kotona olevasta pullosta. Kalle kehotti tuota toista poikaa maistamaan kielen kärjellä kiljua, että se ei ole ihmisen ulosteesta keitettyä eikä ole siksi pahan makuista. Minua tuo melko vastenmieliseltä kuulostava kohta jäi vaivaamaan. Onko ihmisten ulosteista tosiaan keitetty kiljua ja jos on, niin miten ja miksi sellainen keino on mahdettu keksiä? Ovatko jotkut todella niin epätoivoisia halutessaan alkoholia, että keittävät alkoholijuomia jopa ihmisten ulosteista, mikä ainakin pitäisi olla todella vastenmielinen ajatus?

Vastaus

Vastattu

Tivi lehdessä on julkaistu Tuomas Kangasniemen artikkeli 8.1.2023. Siinä hän kertoo sotilaiden tehneen ulosteesta kiljua ja tislanneen sitten siitä alkoholia. Linkki artikkeliin

Moinen resepti ei tosiaan kuulosta houkuttelevalta.