Jos nimiösivulle on kirjoitettu kirjan nimi väärin (esim Koivu ja tähti onkin Koivu ja täti), niin pitääkö kirjan luettelotietueeseen pistää kirjan nimeksi tuo…

Kysytty

Jos nimiösivulle on kirjoitettu kirjan nimi väärin (esim Koivu ja tähti onkin Koivu ja täti), niin pitääkö kirjan luettelotietueeseen pistää kirjan nimeksi tuo väärinkirjoitettu nimi. Ja näin ollen tulostetaanko infotarraan väärä nimi vaikka tiedetään että se on väärin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomalaiset luettelointisäännöt : monografioiden kuvailu (BTJ Kirjastopalvelu, 2006) neuvoo painovirheiden varalta luetteloijaa seuraavasti:

"Julkaisussa olevat epätarkkuudet ja painovirheet jäljennetään sellaisinaan. Niiden jälkeen voidaan merkitä hakasulkeissa ”sic”. Hakasulkeita edeltää ja seuraa tyhjämerkki( [sic] ). Vaihtoehtoisesti oikea kirjoitustapa voidaan lisätä hakasulkeissa, jolloin korjausta edeltää lyhenne ”i.e.” (id est, se on, tarkoittaa) tai sen vastine muulla kielellä ja/tai kirjoitusjärjestelmällä.

esim. Looser [sic] takes all
Looser [i.e. Loser] takes all

Poisjääneet kirjaimet tai numerot voidaan lisätä väärin kirjoitettuun sanaan hakasulkeissa (tässä tapauksessa ei tarvita edeltävää ja seuraavaa tyhjämerkkiä).

esim. The world in [d]anger
Polymeerit tulevaisuuden rakentajina : Potra 2000-2003
loppuraportt[i]

Joissakin tapauksissa painovirheet voidaan merkitä huomautuksena --.

esim. Pyöräilijän kunto-opas
huom. Julkaisussa virheellisesti: Pyöräilijän kunnto-opas"

Infotarroissa olevat tiedot tulevat yleensä suoraan tietokantaan tehdyistä luettelointitiedoista, joten tarraan tulee sama teksti kuin luettelointitietokenttään. Kysymyksen virhe-esimerkki "Koivu ja täti" luetteloitaisiin mitä todennäköisimmin muodossa "Koivu ja tä[h]ti", joka olisi myös infotarraan tulostuva teksti.