Jos maapallo olisi litteä, niin näkyisikö Näsinneulan tornista kaukoputkella Puijon torni vai onko niiden välissä niitä korkeampia maastonmuotoja, jotka…

Kysytty

Jos maapallo olisi litteä, niin näkyisikö Näsinneulan tornista kaukoputkella Puijon torni vai onko niiden välissä niitä korkeampia maastonmuotoja, jotka estäisivät näkyvyyden ?

Vastaus

Vastattu

Tampereen ja Kuopion välillä on useita korkeita maastokohtia, jotka saattaisivat heikentää Näsinneulaan nousseen tähystelijän mahdollisuuksia nähdä Puijon torni. Korkeimmat huiput osuvat nimittäin hänen kannaltaan harmillisesti juuri kaupunkien väliselle linjalle (ja sen tuntumaan) Jämsän ja Jyväskylän tienoilla: Etelä-Suomen korkeimmaksi paikaksi mainittu Korpilahden Moksin kylän Uutelanmäki (257,8 m), Jyväskylän Pirttimäki (248,9 m), Muuramen Tikkamäki (236,7 m) ja Kaipolanvuori Jämsässä (230 m).

Kuopion alueella Puijoa korkeammalle kohoaa Rytkyn Oinosenmäki (240 m). Se on kuitenkin hieman sivussa suoralta Tampere-Kuopio-linjalta.

Suomen korkeimmat huiput
https://www.savonsanomat.fi/paikalliset/3317898
https://www.pokokorpilahti.fi/kylat/