Jos lainaan cd-levyn kirjastosta, voinko kopioida sen tietokoneelle laillisesti olettaen, että käytän musiikkia vain omaan käyttööni eli en ole myymässä sitä…

Kysytty

Hei,

jos lainaan cd-levyn kirjastosta, voinko kopioida sen tietokoneelle laillisesti olettaen, että käytän musiikkia vain omaan käyttööni eli en ole myymässä sitä kenellekään.

Miten on ?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomen tekijänoikeuslain 12 §:n mukaan julkistetuista teoksista eli esimerkiksi CD-levystä saa valmistaa muutaman kappaleen yksityiseen käyttöön. Kopiointi ei edellytä teoksen omistamista, joten kopioida voi myös lainaksi saatua aineistoa. 50 a §:n mukaan ei kuitenkaan tehokasta teknistä suojausta ei saa kiertää kappaleiden valmistamiseksi vaan ainoastaan katsomista tai kuuntelemista varten.

Tekijänoikeuslaki löytyy kokonaisuudessaan Finlexistä osoitteesta http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404. Hyviä tekijänoikeutta käsitteleviä teoksia ovat Heikki Poroilan ”Tekijänoikeus ja kirjastot tietoverkkojen maailmassa” (BTJ Kirjastopalvelu, 2006) ja Pirkko-Liisa Haarmannin ”Tekijänoikeus ja lähioikeudet” (3. uudistettu painos; Talentum, 2005).

147 ääntä

Kommentit

Elokuva-DVD:llä on samanlainen tiedostorakenne kuin millä tahansa muulla tiedostoja sisältävällä levyllä. DVD:n elokuvat sijaitsevat mm. VOB-tiedostoina VIDEO_TS-hakemistossa levyllä. Koska elokuva-DVD:n tiedostosisältöä voi selata (ainakin macillä) kuten mitä tahansa muuta levyä, eikä mikään estä tiedostojen siirtämistä paikasta toiseen (sillä ne ovat tavanomaisia tiedostoja siinä missä muutkin), niin voiko tulkita että tiedoston kopioiminen DVD-levyltä on laillista kopiointia omaan käyttöön, olettaen että DVD:n käyttäjä kopioi tiedostot käyttöjärjestelmällä käyttämättä mitään apuohjelmia? tällöinhän mitään teknisen suojauksen purkamista ei tapahdu.

tiedostoja voi kopioida samalla tavoin kuin mitä tahansa muita tiedostoja käyttöjärjestelmän tai levyn minkään suojauksen estämättä tai edes mainitsematta asiasta... Myös CD-levyjen äänitiedostot ovat tavallisia tiedostoja CD-levyillä. Kopiosuojaus astuu peliin, kun levyä käytetään/yritetään kopioida DVD-soittimessa (apuväline, jossa on esto) tai kun levyä yritetään kopioida levynä kokonaisuudessaan erityisillä eston purkavilla kopiointiohjelmilla.

siis... lakihan ei velvoita kopioimaan teosta kokonaisuudessaan. jos haluan kopioida kirjasta sivun, ei minun tarvitse kopioida kansia. eikä cd-levyltäkään tarvitse kopioida kaikkia kappaleita... miksi siis dvd-levy poikkeaisi?