Otsikko
Jos isoäitini tyttönimi on suojattu, voinko ottaa sen käyttööni? Voiko joku henkilö, kenen käytössä sukunimi on, estää tätä?

Kysytty

Jos isoäitini tyttönimi on suojattu, voinko ottaa sen käyttööni? Voiko joku henkilö, kenen käytössä sukunimi on, estää tätä?

Vastaus

Vastattu

Sukunimistä meiltä on kysytty ennenkin. Nykyisen lainsäädännön mukaan ei enää ole olemassa varsinaisia suojattuja sukunimiä vaan kaikki käytössä olevat sukunimet ovat suojattuja. Voit ottaa elossa olevan henkilön käytössä olevan sukunimen käyttöösi, jos voit osoittaa haetun sukunimen kuuluneen esivanhemmillesi korkeintaan viidennessä polvessa. Eli käytännössä voit siis ottaa isoäitisi sukunimen käyttöön. Nimen muutos maksaa 120 € ja asia hoituu käytännössä sähköisesti Digi- ja väestöviraston sivuston kautta. Maksu täytyy maksaa etukäteen ja sinun täytyy tarvittaessa varautua todistamaan sukulaisuutesi.

Linkin sukunimenmuutoslomakkeeseen löydät sivulta:

https://dvv.fi/sukunimen-muuttaminen

Lisätietoa:

https://www.kirjastot.fi/kysy/onko-sukunimi-walker-suojattu-sukunimi?language_content_entity=fi