Jos henkilöllä on kuluneet nivelet, aina ja joka paikassa suositellaan urheilulajeiksi vain pyöräilyä, uintia ja vesijuoksua. Yleisestihän on tiedossa, että…

Kysytty

Jos henkilöllä on kuluneet nivelet, aina ja joka paikassa suositellaan urheilulajeiksi vain pyöräilyä, uintia ja vesijuoksua. Yleisestihän on tiedossa, että vesijuoksulla on mummolajin maine, eikä kloorivedessä likoaminen edes sovi kaikille. Olisiko olemassa muita edes hieman trendikkäämpiä ja nuorekkaampia urheilulajeja vesijuoksun lisäksi, kun ei pelkkää pyöräilyäkään voi joka päivä kyllästymättä harrastaa?

Vastaus

Vastattu

Saimme vastauksen UKK-instituutista:

”Polven nivelrikossa lihasvoiman säilyttäminen/lisääminen on toimintakyvyn säilyttämiseksi tärkeää. Siihen ei auta muu kuin liikunta. Mitään ehdottomasti kiellettyä lajia ei ole, mutta joissain lajeissa vammautumisriski on suurempi (voimakasta vääntöä tai tärähdyksiä sisältävät). Monet lajit soveltuvat sellaisenaan, kuten jo mainittujen pyöräilyn, uinnin ja vesijuoksun lisäksi kävely, sauvakävely, murtomaahiihto (etenk. perinteinen) ja pilates. Mikäli harjoitukset on hyvin valittu ja annosteltu, ja suoritustekniikka on oikea, myös kuntosali, tanssi, kuntovoimistelu, jooga, kahvakuulaharjoittelu ym. ovat hyödyllisiä. Tärkeää on löytää liikuntamuoto, joka ei kipeytä niveliä ja josta tykkää – vain sellaista liikuntaa tulee tehtyä."

Oheisessa oppaassa on asiallista tietoa polven nivelrikkoa potevalle, myös liikunnasta.
http://www.nivelopas.fi/nivelrikko_opas%20_suomi.pdf