Kuinka paljon kaupunkien ja asutuskeskittymien hiilijalanjälkeä kasvattaa se että luontoon ja harrastuksiin liittyvä ulkoilu siirtyy yhä kauemmaksi väestön…

Kysytty

Kuinka paljon kaupunkien ja asutuskeskittymien hiilijalanjälkeä kasvattaa se että luontoon ja harrastuksiin liittyvä ulkoilu siirtyy yhä kauemmaksi väestön kodeista?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tutkimustietoa siitä, mikä on liikunnanharrastuksen hiilijalanjälki yleensä ja onko se viime vuosina kasvanut, emme löytäneet, mutta esimerkiksi Espoossa järjestettävien Bodom Trail ja Nuuksio Classic -polkujuoksutapahtumien hiilijalanjlki on laskettu. Merkittävin osuus hiilijalanjäljestä kertyi liikkumisesta kisapaikoille. Sen jälkeen toimenpiteitä jalanjäljen pienentämiseksi on tehty. On mm. lisätty kisabusseja ja kimppakyytejä ja reittiohjeita pyöräillen paikalle tuleville.

https://www.olympiakomitea.fi/2020/03/31/liikunnan-hiilijalanjalki-ja-k…

Ilmatieteen laitoksen, Suomen ympäristökeskuksen ja Aalto-yliopiston Yhdyskuntasuunnittelun tutkimus- ja koulutuskeskuksen Ilmasto-opas.fi-verkkosivuston mukaan liikunnan ilmastovaikutukset syntyvät pääasiassa liikuntatilojen rakentamisesta ja ylläpidosta sekä ihmisten siirtymisestä liikuntapaikoille.

https://ilmasto-opas.fi/fi/kunnat/hillinta-ja-sopeutuminen/-/artikkeli/…

Liikuntapaikkojen läheisyyden yhteydestä eri liikuntalajien harrastamiseen on tehty jonkin verran selvityksiä. Alla linkki Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen selvitykseen vuodelta 2014:

https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/114884/URN_ISBN_978-952-3…