Johanna Spyri: Heidi. Onko kyseessä yksi kirja vai kirjasarja? Onko useita suomennoksia? Kuinka paljon on painettu (myyty) suomeksi? Onko filmattu tai esitetty…

Kysytty

Johanna Spyri: Heidi. Onko kyseessä yksi kirja vai kirjasarja? Onko useita suomennoksia? Kuinka paljon on painettu (myyty) suomeksi? Onko filmattu tai esitetty teattereissa suomeksi? Lainataanko yhä kirjastoista? Kauanko kirjaa luettiin suomalaisissa kouluissa (luetaanko ehkä yhä)? Kirjan vaikutus Heidi-nimen suosioon Suomessa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjailija Spyri, Johanna (o.s.Heusser)1827-1901.
Kyseessä on kirjasarja:Pikku Heidi on ensimmäinen osa,josta on otettu useita painoksia, suom.Sirkka Rapola. Toinen osa Heidi osaa käyttää oppiaan.
Kirjat olivat suosituimpia tyttökirjoja 50-luvulla.
Niistä on tehty elokuvia ja sarjoja. Siihen aikaan Heidi tuli yhdeksi suosituimmaksi nimeksi..ja suosio jatkuu.
Kirjoissa keskeisenä teemana elämä Alpeilla sekä hyvän ja pahan taistelu. Lisää tietoa mm. Koski, Mervi: Ulkomaisia nuortenkirjaklassikoita julk.BTJ Kirjastopalvelu 2000. Kirjoja lainataan yhä.