Jatkokysymys aiheeseen raamatunkäännös 1992. Haluaisin tietää mitä allaolevat hepreankieliset sanat merkitsevät? Haluaisin tietää sanatarkan käännöksen ja…

Kysytty

Jatkokysymys aiheeseen raamatunkäännös 1992. Haluaisin tietää mitä allaolevat hepreankieliset sanat merkitsevät? Haluaisin tietää sanatarkan käännöksen ja merkityksen.

tekelät
argaman
tola'at
šani

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kovin täsmällisiä merkityksiä tuskin voidaan löytää. Seuraavassa esitän muutamien erikielisten sanakirjojen tarjoamia käännöksiä. Tarkasteltavat sanakirjat ovat:

a)Iso Raamatun sanahakemisto, osa 4 : heprea-suomi, aramea-suomi sanakirja / toim. Matti Liljeqvist. – Raamatun tietokirja, 1999.

b)Wilhelm Gesenius’ Hebräisches und Aramäisches Handwörterbuch über das Alte Testament. – 17. Auflage, Neudruck. – Springer, 1949.

c)PONS Kompaktwörterbuch Althebräisch-Deutsch / Frank Matheus. – Klett, 2006.

d)Dictionnaire d’hébreu et d’araméen bibliques / Philippe Reymond. – Cerf, 2007.

e)Diccionario bíblico hebéo-español / Luis Alonso Schökel. – 2. ed. – Trotta, 1999.

f)A Concise Hebrew and Aramaic Lexicon of the Old Testament / William L. Holladay. – Repr. – Eerdmans, 1989.

g)Heprea-suomi sanakirja / toim. Seppo Seppälä. – Suomen Karmel-yhdistys, 1981.

h)Langenscheidt Handwörterbuch Hebräisch-Deutsch / Yacoov Lavi. – Langenscheidt, 2004.

i)Dictionnaire hébreu-français / Marc M. Cohn. – Larousse, 2009.

Näistä a) – f) ovat raamattuheprean sanakirjoja, g) – i) nykyheprean.

תכלת tekelät

a)sinipunainen, violetti purppuraväri

b)Purpurblau [purppuransininen]

c)violett [sinipunerva, orvokinsininen]

d)pourpre [purppura]

e)púrpura violácea [violetinvärinen purppura]

f)purple [purppura]

g)vaaleansinisyys

h)hellblau [vaaleansininen], himmelblau [taivaansininen]

i)azur [taivaansini], bleu clair [kirkkaansininen]

ארגמן argaman

a)purppura, purppuranpunainen väri

b)mit rotem Purpur gefärbte [punaisella purppuralla värjätty]

c)roter Purpur [purppuranpunainen]

d)étoffe de couleur pourpre [purppuranvärinen kangas]

e)púrpura, purpúreo [purppura, purppuranvärinen]; especialmente la púrpura roja, distinto de la violácea [erikoisesti punainen purppura, erotukseksi violetinvärisestä purppurasta]

f)red purple [punainen purppura]

g)purppura

h)Purpur [purppura]

i)pourpre [purppura]

תולעת tola’at

a)toukka, mato, karmiininpunainen

b)Wurm [mato], Kermeswurm [kermesmato]

c)Wurm [mato], Kermesschildlaus [kermeskilpikirva, coccus ilicis], Karmesinrot [karmosiinipu-nainen]

d)ver [mato], carmin [karmiininpunainen]

e)gusano, lombriz, verme, oruga [erilaisia matoja ja hyönteisisä], cochinilla [kokenilli eli eräs punainen väriaine], púrpura [purppura], yhdistelmä ’ tola’at šani’ = púrpura escarlata [helakan-punainen purppura]

f)worms [mato], vine-weevil , shield-louse [erilaisia hyönteisiä], eggs used for crimson [hyöntei-sen munat, joista valmistetaan karmosiininpunaista väriä], scarlet dye [tulipunainen väriaine], crimson dye [karmosiininpunainen väriaine]

g)mato, toukka, punainen

h)Wurm [mato], Made [mato, toukka], yhdistelmä’tola’at šani’ Kermeschildlaus [kermeskilpikirva, coccus ilicis]

i)ver [mato], yhdistelmä ’ tola’at šani’ cochenille [kokenilli eli eräs punainen väriaine], carmin [karmiininpunainen]

שני šani

a)kirkkaanpunainen, karmiininpunainen

b)Karmesinfarbe [karmosiiniväri]

c)purpur [purppura], karmsinrot [karmiininpunainen]

d)rouge carmin [punainen karmiini]

e)escarlata [helakanpunainen], carmesí [karmiininpunainen], púrpura [purppuranpunainen]; yhdistelmä tola’at šani púrpura escarlata, diversa de tekelät púrpura violácea [helakanpunainen purppura, erotukseksi violetinvärisestä]

f)crimson [karmosiininpunainen], scarlet [tulipunainen, helakanpunainen]

g)purppuranpunainen

h)Purpur [purppura], Karmesin [karmosiini]

i)écarlate [tulipunainen, helakanpunainen], cramoisi [karmiininpunainen, karmosiininpunainen, tulipunainen]

Kokonaisuutena näyttää siltä, että vain tekelät poikkeaa selvästi muista sinivoittoisuutensa vuoksi. Niinpä siitä on nykykielessä tullut selvästi sininen.
Käännöksissä kummitteleva 'mato' johtuu kai siitä, että ainakin mainitun hyönteisen (coccus ilicis) munista on jo muinoin valmistettu yhtä punaista väriainetta. Asiasta löytyy tietoa googlesta.

Suomeen käännettäessä on käytetty seuraavia sanakirjoja:

Saksa-suomi suursanakirja / Lauri Hirvensalo. – 4. p. – WSOY, 1991.

Ranska-suomi suursanakirja / Seppo Sundelin, Jean-Michel Kalmbach. – WSOY, 2008.

Espanja-suomi suursanakirja / Ahti Hytönen, Jyrki K. Talvitie. – WSOY, 1995.

Englanti-suomi suursanakirja / Raija Hurme, Maritta Pesonen, Olli Syväoja. – WSOY, 2003.