Otsikko
J.H.Erkon runon "Se kolmas" sanat? Kenen säveltämä on saman niminen laulu? Merikannon?

Kysytty

J.H.Erkon runon "Se kolmas" sanat? Kenen säveltämä on saman niminen laulu? Merikannon?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Oskar Merikanto sävelsi J. H. Erkon runon "Se kolmas". Kyseessä on mieskuorosävellys 1890-luvulta, opusnumero 19. Kappaleesta ei näytä olevan saatavissa levytystä, mutta nuottina se on julkaistu ainakin kokoelmassa Laulu-miesten lauluja 2.

Lähteet:

Hakutulos kansalliskirjaston Viola-tietokannasta

Oskar Merikannon teosluettelo (PDF).

Linkki Erkkon runokokoelmaan Kootut teokset 2 : runoelmia 1886-1906. Gutenberg project

Se kolmas -runon on säveltänyt myös Matti Tuhkala (1919-2002). Tämä sävellys julkaistiin kokoekma-c-kasetilla Balladeja : musiikkia Raahen seudulta 2.

0 ääntä

Kommentit

Hei! J.H. Erkko: "Se kolmas..." - - Tätä laulua Äitini lauloi minun lasna ollessani. Jäi mieleeni pysyvästi. Osaan laulaa sen sävelen ja osan sanoista.
Mutta äskettäin vasta sain tietää, kenen säveltämä tuo laulu oli: J.H. Erkon.

Olisiko mahdollista saada sanat? Olisin hyvin kiitollinen!