Itselläni on juhannuskokkoa esittävä öljyvärimaalaus, jonka on maalannut Arvo Ahola. En löydä mistään tarkempaa tietoa hänestä, ainoastaan elinvuodet 1914-1976…

Kysytty

Itselläni on juhannuskokkoa esittävä öljyvärimaalaus, jonka on maalannut Arvo Ahola. En löydä mistään tarkempaa tietoa hänestä, ainoastaan elinvuodet 1914-1976. Olisiko tietoa hänestä, esim. mistä päin kotoisin?

Vastaus

Vastattu

Arvo Aholasta löytyy varsin niukasti tietoa. Helsingin Sanomat kirjoitti Aholan muistokirjoituksen 10.8.1976. Sen mukaan hän syntyi Helsingissä 14.4.1914. Käytyään Turun taideyhdistyksen koulun hän osallistui yhteisnäyttelyihin. Ensimmäinen oma näyttely oli Helsingissä 1946. Opintomatkoja Ahola teki mm. Ranskaan ja Saksaan. Hänet tunnettiin erityisesti Helsingin ranta-aiheiden, Lapin sekä saariston kuvaajana. Teoksia on mm. Turun kaupungin kokoelmissa, liikelaitoksilla ja yksitysillä taiteen kerääjillä. Hän oli Turun taitelijaseuran jäsen.

Helsingin Sanomat 10.8.1976