Otsikko
Isoisäni on syntynyt vuonna 1876 ja palvellut Suomen Rakuunarykmentissä Lappeenrannassa-Suomen suuriruhtinaskunnan armeijan ratsuväkijoukko-osastossa, ollut …

Kysytty

Isoisäni on syntynyt vuonna 1876 ja palvellut Suomen Rakuunarykmentissä Lappeenrannassa Suomen suuriruhtinaskunnan armeijan ratsuväkijoukko-osastossa, ollut rakuuna tai ratsumies, palvelus on kestänyt 3 vuotta, arvioin olleen palveluksessa vuoden 1900 molemmin puolin. Taulu isoisästäni löytyy syntymäkotini seinältä jossa isoisäni on palvelupuvussa.
Nyt siis kysymykseni kuuluu mistä voin saada tietoja isoisäni armeija-ajasta. Kiitos.

Vastaus

Vastattu

Tiedot sotilaista löytyvät nykyään Kansallisarkistosta. Suomen Rakuunarykmentin asiakirjat on luetteloitu tunnuksella M-243 - M-261. Rakuunarykmentin aineistoja pääsee selaamaan esimerkiksi kaikkien aineistokokonaisuuksien aakkosellisesta listauksesta M-kirjaimen kohdalta (esimerkki aineistoista: https://astia.narc.fi/uusiastia/kortti_aineisto.html?id=7059291174). Aineistoja ei ilmeisesti ole digitoitu, vaan niitä pääsee katsomaan alkuperäisinä Kansallisarkiston Helsingin toimipaikassa, jonka tutkijasaliin ne pitää siis etukäteen tilata.

Koska asiakirjoihin tutustuminen vaikuttaa melko monimutkaiselta, suosittelen ottamaan yhteyttä Kansallisarkiston Helsingin toimipaikkaan ja selvittämään, voiko henkilökunta etsiä tiettyä henkilöä koskevia tietoja asiakkaan puolesta.

Lisää tietoa: https://portti.kansallisarkisto.fi/fi/aineisto-oppaat/sotilasasiakirjat-1812-1905