Otsikko
Internetissä monissa lähteissä väitetään että Eino Leino olisi kirjoittanut juomarirunon Pieni Episodi ("Monta päivää juotuaan, pessimisti tuskissaan...")…

Kysytty

Internetissä monissa lähteissä väitetään että Eino Leino olisi kirjoittanut juomarirunon Pieni Episodi ("Monta päivää juotuaan, pessimisti tuskissaan...") mutta mielestäni näin ei ole asia joten kysyisin että kuka sen ON kirjoittanut?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Runo tunnetaan jostain syystä nimellä Eino Leinon juomalaulu. Eino Leino ei sitä kuitenkaan ole kirjoittanut vaan Heikki Asunta. Runo on oikealta nimeltään Pieni episodi ja se löytyy kokoelmasta Mustaa ja kultaa vuodelta 1929. Näin menee ensimmäinen säkeistö:

Monta päivää juotuaan,
pessimisti tuskissaan,
tuumii: on jo, jukoliste,
saavutettu päätepiste.

Koko runo on luettavissa mm. Jarkko Laineen toimittamassa teoksessa Putelille puhelen: viinavirsiä. Otava 1978.

Laulusta on sittemmin tehty monta versiota. Joskus 80-luvulla tavaksi on tullut myös ottaa kossuryyppy jo kahden viimeisen sanan välissä odottamatta laulun loppua. Sävel on sama kuin laulussa "Piiri pieni pyörii".