Ilmeisesti loru: Ärripurrin itku alkaa, äksyilee ja polkee jalkaa ... on jostain suomalaisesta aapisesta. Löytyisiköhän teiltä tietoa onko näin, jatkuuko loru…

Kysytty

Hei,
ilmeisesti loru: Ärripurrin itku alkaa, äksyilee ja polkee jalkaa ...
on jostain suomalaisesta aapisesta.
Löytyisiköhän teiltä tietoa onko näin, jatkuuko loru ja kenen kirjoittama se on?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Loru on ä-kirjaimen kohdalla Aale Tynnin toimittamassa ja Maija Karman kuvittamassa Satuaapisessa. WSOY:n kustantama Satuaapinen on ilmestynyt ensimmäisen kerran 1955. Siitä on useita painoksia, viimeisin vuodelta 1997 (16. p., ISBN 951-0-04159-9).
Loru kuuluu näin: Ärripurri itkun alkaa, äksyilee ja polkee jalkaa. Sen jälkeen seuraa lasten vuoropuhelu (tavuviivoitettuna niin kuin lorukin):
Lassi: Ärripurri on ihan kuin Liisa. Liisa on välistä yhtä äkäinen.
Liisa: Eipäs, eipäs, eipäs, eipäs, eipäs.
Anni: Hyi, Lassi, älä ärsytä Liisaa.

11 ääntä
Asiasanat

Kommentit