Ihmisen sukupuoli 1. Joko löytyy mitään tieteellistä tietoa siitä, että miksi syntyy tyttölapsia tai poikalapsia? 2. Voiko nainen/mies vaikuttaa asiaan itse…

Kysytty

Ihmisen sukupuoli

1. Joko löytyy mitään tieteellistä tietoa siitä, että miksi syntyy tyttölapsia tai poikalapsia?

2. Voiko nainen/mies vaikuttaa asiaan itse jollakin lailla esim. tekemällä jotain omassa elämässään?

3. Onko sillä merkitystä, että minkälaisen miehen/naisen nainen/mies valitsee lapsensa isäksi/äidiksi, siihen että syntyykö tyttö- vai poikalapsi?

4. Joko tiedetään, että mistä johtuu muunsukupuolisuus?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sukupuolen määräytymisen syihin liittyy paljon uskomuksia, mutta tieteellistä näyttöä ei paljonkaan löydy. Tiedetään kuitenkin esimerkiksi, että sotien aikana ja pian niiden jälkeen syntyy poikia enemmän kuin rauhan aikana. Aiheesta mm. Duodecim-lehdessä (2010/126):

https://www.duodecimlehti.fi/duo99143

Se, että johonkin sukuun jostakin syystä syntyisi nimenomaan tyttö- tai poikalapsia, on harhaluulo.  Tähän päätyi ainakin laaja tutkimus, josta MTV-uutiset uutisoi 1.3.2020. Löydökset ovat ilmestyneet Proceeding of the Royal Society B -tiedelehdessä. Uutisen voi lukea täältä:

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/onko-teidan-suvussanne-paljon-poiki…

Myös vanhemmassa Duodecim-lehden numerossa (1994/110) aihetta käsitellään vanhoja uskomuksia ja käsityksiä analysoimalla:

https://www.duodecimlehti.fi/duo40240

Muunsukupuolisuuden syistä ei löytynyt tietoa.

1 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Olisi ollut mukavaa, jos vastauksessa olisi määritelty muunsukupuolisuus ja esitetty eri näkökantoja, kun niitä varmasti on.