Ihmisen lämmönsäätelystä kirjoitettiin jokin aika sitten jossain lehdessä. Jutussa mainittiin joitain sairauksia, mihin tämä erityisesti vaikuttaa. Että esim…

Kysytty

Ihmisen lämmönsäätelystä kirjoitettiin jokin aika sitten jossain lehdessä. Jutussa mainittiin joitain sairauksia, mihin tämä erityisesti vaikuttaa. Että esim tosi kuumalla tuntuu vieläkin kuumemmalta tms. En löydä juttua mistään, enkä googlestakaan lisäinfoa.

Vastaus

Vastattu

Duodecimin Terveyskirjastosta löytyy haulla lämmönsäätely maininnat seuraavia sairauksia koskevista artikkeleista:

  • leukemia
  • krooninen myelooinen leukemia
  • aivolisäkkeen sairaudet
  • feokrotosytooma (lisämunuaisen kasvain)
  • vaihdevuodet
  • liika- ja yöhikoilu
  • akuutti stressireaktio
  • kuume, alilämpö ja hypotermia
  • lämpöhalvaus ja auringonpistos