Haluaisin tietää, onko Suomessa todettu yhtään tapausta, jossa lapsella progeria-nimistä sairautta?

Kysytty

Haluaisin tietää, onko Suomessa todettu yhtään tapausta, jossa lapsella progeria-nimistä sairautta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

En onnistunut löytämään yhtään suomalaista progeriatapausta. Maailmanlaajuisesti todettujen tapausten määrä lienee tällä hetkellä yhä alle kahdensadan. Helmikuussa 2012 elossa olevia progerialapsia oli yhteensä 89 32 eri maassa, mutta asiantuntijoiden arvion mukaan taudin vielä diagnosoimattomia tai tunnistamattomia esiintymiä voi olla jopa 150.

Progeriasta kerrottiin ensimmäisen kerran julkisuudessa vuonna 1754 Iso-Britanniassa. Ensimmäiset tarkat kuvaukset taudista julkaisivat Jonathan Hutchinson (1886) ja Hastings Gilford (1897), joiden mukaan sitä kutsutaan myös Hutchinson-Gilfordin syndroomaksi.

Progerialapset syntyvät normaalisti, mutta sairauden oireet ilmenevät 18-24 kuukauden iässä, minkä jälkeen alkaa vaikuttaa siltä kuin heidän vanhenemisensa tapahtuisi paljon tavallista nopeammin. Progeria tarkoittaakin "ennenaikaista vanhuutta".

Vanhuuden ja progerian välillä on merkittäviä fysiologisia yhtäläisyyksiä: kasvu lakkaa, ihonalainen rasva ja karvoitus häviävät, iho muuttuu ryppyiseksi, nivelet jäykistyvät, verta kuljettavat valtimot ahtautuvat. Progeriassa on kuitenkin myös eräitä oireita, jotka eivät kuulu normaaliin vanhenemiseen.

Progeriaa sairastavan tavallisin kuolinsyy on valtimotauti (ateroskleroosi) - kansanomaisesti verisuonten kalkkeutuminen ja sen aiheuttama veritulppa sydämessä - 8-21-vuotiaana; progerialasten keskimääräinen elinikä on 13 vuotta.

Taudin aiheuttaa mutaatio LMNA-geenissä.

Lähteet:
Progeria Research Foundation (http://www.progeriaresearch.org/)
Vanhus 15-vuotiaana. Tieteen kuvalehti, 11/1987

27 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Tämä vanhenemis ilmiö saattaa johtua suolasta, se vanhentaa ja estää materiaalisen liikkeen eli kangistii ja jos et saa suolaa, muistisi loppuu, kyllä luoja on orja robottinsa luonut oikein, elinikämme pitenee hiljalleen kun ensin pystymme selvittämään luunkin valmistus materiaalit, luoja hallitsee aivojamme ja kehittää ihmiskuntaa koska tarvitsee ihmistä materiaaliseen työhön !
Risto Janhu 4.4.2015 ,

Yhteen vahvistettuun lamiiniA/C progeriaan olen törmännyt. Julkaistukin taitaa olla. Tapauksia varmasti useampia historiassa, joita ei todennettu tai julkaistu