Ihminen väittää, että avoleipä on uusi sana (eipäs ole). Missä vanhemmassa kirjassa mainitaan tämä, kävisin nappaamassa kuvan?

Kysytty

Ihminen väittää, että avoleipä on uusi sana (eipäs ole). Missä vanhemmassa kirjassa mainitaan tämä, kävisin nappaamassa kuvan?

Vastaus

Vastattu

Avoleipä-sanaa ei selatuissa vanhemmissa eri aikojen voileipäkirjoissa, ylipäätään ruokakirjoissa tai alan sanastoissa mainita. Ainoa kirja josta sana varsinaisesti mainittiin on Mikko Takalan kirja "Voileipä" (2019). Marco Mannerin kirjassa "Ravintolasanasto suomi-englanti-suomi " (1991)  termille open sandwich on annettu käännös "avoin voileipä", mikä tarkoittaa samaa, mutta tuota avoleipä-termiä ei siinäkään siis ole käytetty. Sanahan on voinut olla pidempäänkin käytössä, mutta kirjoista ei nyt varsinaista todistusaineistoa löydy.