Ihmettelen Tampereella Frenckellin näyttämöllä esitettävän Huojuvan talo- näytelmän nimeä. Jokin idea on Jotunilta otettu näytelmään, mutta varsin moni asia on…

Kysytty

Ihmettelen Tampereella Frenckellin näyttämöllä esitettävän Huojuvan talo- näytelmän nimeä. Jokin idea on Jotunilta otettu näytelmään, mutta varsin moni asia on ihan uutta. Voiko lainata näytelmän tai teoksen nimen ja kirjoittaa sen alle ihan uuden näytelmän? Jotunin Huojuvaa taloa on käytetty mainoskikkana, kuuluisaa teosta tullaan katsomaan. Tämä talo on kyllä täysin eri talo. Saako siis lainailla taideteoksen nimeä? Rhmäteatterissakin menee Muodonmuutos, ja Pirkko Saisio on kirjoittanut näytelmän Koivu ja tähti.Teosten nimn lainaamista siis esiintyy - mikä on teoksen " suoja - aika"?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tekijänoikeuslaki ei suojele ideoita, vaan ideoitten toteutuksia. Jotunin näytelmät ovat olleet tekstinsä osalta suojattuja vuoteen 2014, nykyään ne ovat tekijänoikeudellisesti vapaata aineistoa. Tästä riippumatta on näytelmätaiteessa aina ollut varsin laaja oikeus tehdä oma tulkinta. Tekijänoikeuden ollessa voimassa on silti itse tekstiin veto-oikeus eli oikeus kieltää sen esittäminen muutetussa muodossa. Jotunia tämä ei enää siis koske.

Myös teoksen nimi voi saada tekijänoikeuden suojaa, mutta se ei ole automaattista, koska monet nimet eivät ole riittävän omaperäisiä. Tässäkin asiassa Maria Jotunin teosten nimet ovat joka tapauksessa vapaasti hyödynnettävissä, mutta jonkin suojatun näytelmän nimen kohdalla voisi herätä kiistaa siitä, voiko sitä käyttää aivan eri teoksen yhteydessä. Kirjamaailmassa kustantajat ovat yleensä omatoimisesti pyrkineet välttämään samannimisten kirjojen julkaisemista, jotta ei synny hankalia tilanteita. Siksikin meillä on vain yksi "Tuntematon sotilas" ja vain yksi "Huojuva talo". Teatterin puolella tällaista omatoimista valvontaa ei sen sijaan esiinny, kuten ei myöskään musiikissa, minkä seurauksena koko ajan esiintyy eri teoksia samalla nimellä.

Tekijänoikeuslaki sisältää tekijän moraalisiin oikeuksiin liittyvän erityismääräyksen, jonka nojalla opetus- ja kultturiministeriö voi kieltää tekijänoikeudellisesti vapaan teoksen käytön tavalla, jonka katsotaan loukkaavan alkuperäisen tekijän moraalisia oikeuksia. Tällaiset tapaukset ovat kuitenkin erittäin harvinaisia, enkä usko, että OKM ryhtyisi kieltämään otsikon "Huojuva talo" käyttöä vain sillä perusteella, että sisältö ei vastaa Jotunin alkuperäisteosta.

Korostettakoon vielä sitä, että tekijänoikeus ei kiellä hyvien ideoitten "varastamista", kunhan lopputuloksena on omaperäinen, itsenäinen uusi teos. Teoksen nimi ei ole automaattisesti suojattu, mutta mikä tahansa hyödyntäminen ei ole sallittua tekijänoikeuden voimassaolon aikana (70 vuotta tekijän kuoleman jälkeen).

Heikki Poroila 21.11.2017