1) Mitä merkitsee tuo "kaukokuvastin"? 2) Mikä oli 1930-luvulla "orderikirja

Kysytty

Hyvät ystävät!

1) Leo Pesonen on julkaissut kirjan "Kaukokuvastin eli Jooseppi Puustisen ihmeellinen seikkailu" 1931

Mitä merkitsee tuo "kaukokuvastin"?

2) Mikä oli 1930-luvulla "orderikirja"?

Vastaus

Vastattu

Leo Pesosen kirjan kaukokuvastin lienee jonkinmoinen tulevaisuuteen heijastava tai tulevaisuutta kuvastava vempele. Aikansa aikakone?

Kimmo Laine kuvailee Hannu Salmelan onnittelukirjassa nimeltä Historian aikakoneessa Kaukokuvastimen tapahtumia seuraavasti:

"Jostakin syystä Puustinen ajautuu tarkemmin määri elemä ömään mu a kaukaiseen tulevaisuuteen. Siellä häntä aluksi luullaan säilötyksi tutkimuskohteeksi, joka on tarkoitettu ”obduseera avaksi” tieteellisistä syistä. Kuulusteluissa ja muissa keskusteluissa Puustinen kertoo omasta ajastaan, kuulustelijat omastaan, molemmat osapuolet yhtä epäuskoisina. Mukana on kuitenkin yksi henkilöhahmo, Majuri Vakio, joka historiaa innokkaasti harrastavana – ja kirjailijan ilmeisenä alter egona – kykenee tarjoamaan pitki äis- ja poiki aisleikkauksia kummastakin aikakaudesta"

https://www.utupub.fi/bitstream/handle/10024/77000/Historian_aikakoneessa_verkko.pdf?sequence=4&isAllowed=y

Orderikirjan selitys on hieman tarkempi.

Leena Kososen väitöskirjan Vaarinpidota virtuaaliaikaan s.38 löytyy seuraava lainaus: "Kun lainsäätäjä jätti sanomatta, millainen kirjanpidon tuli olla, sen laatiminen jäi käytännön varaan. Järjestetyssä kirjanpidossa käytettiin tavallisesti seuraavia kirjoja: inventaariokirja, memoriaalikirja, kassakirja, reskontra, journaali eli välityskirja, pääkirja, balanssikirja, tavarakirja, hintainlaskemiskirja, vekselikirja, maksupäiväkirja ja orderikirja. Todellisuudessa ainoastaan suurimmissa kaupungeissa ja niissäkin vain suurimmissa liikkeissä tavattiin kirjanpito näin järjestettynä. (Lakiasiain käsikirja 1924, 220.)"

http://lutpub.lut.fi/bitstream/handle/10024/31147/TMP.objres.90.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Tuosta asiayhteydestä tulkitsisin, että orderikirja on tilauskirja. Order tarkoittaa myös ruotsiksi tilaus, joten ajan kielenkäytössä tilauskirja on taipunut orderikirjaksi.