Hyvää isänpäivän huomenta! Olisi tällaiselle vaarille tarpeen omaa pohdiskelua varten löytää runo, joka alkaa jotenkin seuraavasti: "Minä seisoin rannalla…

Kysytty

Hyvää isänpäivän huomenta!
Olisi tällaiselle vaarille tarpeen omaa pohdiskelua varten löytää runo, joka alkaa jotenkin seuraavasti:

"Minä seisoin rannalla nuoruutein
missä kaarnavenheitä tein."

Aavistelenko oikein, että se olisi V.A. Koskenniemeä? Ja mistä kokoelmasta se löytyisi? Vain lieneekö tekijä oikein?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ihan oikein aavistelitte! Etsimänne runo on V.A. Koskenniemen runo "Meri" ja se alkaa juuri tuolla säkeellä.

Runo on julkaistu ensimmäisen kerran Koskenniemen runojen kokoelmassa Valkeat kaupungit (1908), ja se sisältyy myös mm. teoksiin Koskenniemi, V. A.: Jääkukkia : V. A. Koskenniemen valitut runot ( valikoinut Helvi Hämäläinen, Porvoo, 1995) ja Koskenniemi, V. A.: Kootut runot 1906-1955 (Porvoo, 1958 tai myöhemmät painokset).

Lähteet:
http://www.vaskikirjastot.fi/web/arena/welcome
Koskenniemi, V. A.: Jääkukkia : V. A. Koskenniemen valitut runot ( valikoinut Helvi Hämäläinen, Porvoo, 1995)