Otsikko
Hyvä kirjastonhoitaja, mistä vanhasta satukirjasta löytyisi sellainen satu kuin Sittisontiainen? Kyseessä taitaa olla tosi vanha satu.

Kysytty

Hyvä kirjastonhoitaja, mistä vanhasta satukirjasta löytyisi sellainen satu kuin Sittisontiainen? Kyseessä taitaa olla tosi vanha satu.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ikävä kyllä, en onnistunut jäljittämään Sittisontiainen-nimistä satua. H. C. Andersenin satujen joukosta löytyy kyllä Sittiäinen - kelpaisikohan se? Sadun alussa taistelussa ansioituneelle keisarin hevoselle pannaan kultakengät. Sittiäinen tahtoo myös kultakengät, mutta seppä kieltäytyy sellaisia laittamasta. Sittiäinen loukkaantuu ja lähtee maailmalle, missä se kohtaa lisää koettelemuksia. Lopulta se kuitenkin päätyy takaisin keisarin talliin, kultakenkäisen hevosen selkään, ja karvaat pettymykset kääntyvät lopulta iloksi, kun sittiäinen oivaltaa, että keisarin hevonen on saanut kultakengät, jotta sittiäinen ratsastaisi sen selässä.

Sittiäinen löytyy monestakin Andersenin satujen valikoimasta, esimerkiksi Andersenin suuresta satukirjasta (WSOY, 1990).

2 ääntä

Kommentit

Entä vanha radiokuunnelma, jonka nimi taisi olla juuri tuo tai vastaava? Siinä lapset pelaavat puhelimen kautta shakkia kuolleen rouvan kanssa, seikkailevat äänityslaitteen kanssa. Tarina taisi lähteä siitä kun he kuuntelevat junaa ja kuulevat jälkeenpäin nauhalta jotain outoa. Jos löytyisi, olisin erittäin kiitollinen!

Kuvaus sopii Maria Gripen lastenjännäriin Pörriäinen lentää hämärissä vuodelta 1980. Olisiko siitä tehty kuunnelma tai muuten luettu radiossa?