Hyvä kirjastonhoitaja! Millainen on "HYVÄ KIRJASTO" viranhaltijanäkökulmasta? Kiitos!

Kysytty

Hyvä kirjastonhoitaja! Millainen on "HYVÄ KIRJASTO" viranhaltijanäkökulmasta? Kiitos!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

"Hyvä kirjasto" täyttää kirjastolaissa (904/1998) (http://www.minedu.fi/opm/kulttuuri/kirjastolaki.html ) mainitut tavoitteet: "Yleisten kirjastojen kirjasto- ja tietopalvelujen tavoitteena on edistää väestön yhtäläisiä mahdollisuuksia sivistykseen, kirjallisuuden ja taiteen harrastukseen, jatkuvaan tietojen, taitojen ja kansalaisvalmiuksien kehittämiseen, kansainvälistymiseen sekä elinikäiseen oppimiseen. Kirjastotoiminnassa tavoitteena on edistää myös virtuaalisen ja vuorovaikutteisten verkkopalvelujen ja niiden sivistyksellisten sisältöjen kehittymistä."

"Hyvä kirjasto" huomioi myös Paavo Lipposen II hallituksen ohjelman (http://www.vn.fi/vn/suomi/vn141f.htm ) seuraavat kohdat: "Yleinen kirjasto on kansallisen sivistys- ja kulttuuritarjonnan peruspilari, joka tukee koko väestön sivistyspyrkimyksiä. Kirjastopalveluja kehitetään osana kansalaisten tietoyhteiskunnan edistämistä. ... Kansalaisten ja alueiden syrjäytymistä ehkäistään tuomalla tietoyhteiskunnan palvelut tasapuolisesti kaikkien ulottuville."

Hannele Koivusen kirjoittamassa kirjassa Kirjasto merkityksen tuottajana tietoyhteiskunnassa (1995) kerrotaan lisää esimerkiksi kirjastotyön lähtökohdista ja tavoitteista. Samassa kirjassa mainitaan myös Pertti Vakkarin hahmottelemia kirjastotyön lähtökohtia, joista yksi on: "Kirjasto- ja informaatiopalvelutoiminnan lähtökohtana on siis se, että sen välittämä tietomateriaali on hankittu ja järjestetty nimenomaan sen käyttöön saattamista silmällä pitäen." "Hyvä kirjasto" toimii tämän periaatteen mukaan.