Otsikko
Hylätyn näköinen mökki, ei naapureita kiometrien säteellä, voinko jotenkin selvittää omistajan (ja tehdä tarjouksen mökistä)? Neuvoja?

Kysytty

Hylätyn näköinen mökki, ei naapureita kiometrien säteellä, voinko jotenkin selvittää omistajan (ja tehdä tarjouksen mökistä)?
Neuvoja?

Vastaus

Vastattu

Kiinteistön omistajatiedot on mahdollista saada Maanmittauslaitokselta, jos tiedot on tallennettu rekisteriin. Omistajatietoihin sisältyvät kiinteistötunnus, kiinteistön nimi, omistajan nimi ja osoite. Mutta, kiinteistön omistajatietoja ei luovuteta, jos haluat ottaa yhteyttä omistajaan ostotarkoituksessa.

"Kiinteistön omistajatiedot näkyvät lainhuutotodistuksesta. Niitä on kahdenlaisia: ensimmäinen sisältää omistajan nimen, henkilötunnuksen ja osoitteen ja toinen suppeampi vaihtoehto pelkästään nimen ja syntymäajan.

Suppeampi todistusvaihtoehto voidaan luovuttaa asiakkaalle käyttötarkoitusta kysymättä. Tämä otemalli riittää usein asiakkaan tarpeisiin.

Henkilötunnuksen ja osoitteen sisältävä ote voidaan luovuttaa kiinteistön omistajalle itselleen tai henkilölle, jonka esittämä käyttötarkoitus täyttää tietosuojalain ja -asetuksen vaatimukset. Tavallisessa tilanteessa asiakas tarvitsee otteen kiinteistön kauppakirjan laatimista varten, kun ostamisesta on sovittu omistajan kanssa.

Jos kiinteistön omistajalla on turvakielto tai osoitetietojen luovutuskielto, on otteelta poistettu henkilön osoitetieto."

Selvitä kiinteistön omistaja | Maanmittauslaitos

Kuka saa kiinteistöjen omistajatietoja? | Maanmittauslaitos