Vuoden 1993 dollareista nykyeuroiksi?

Kysytty

Huumeparoni Pablo Escobarin omaisuuden arvioidaan olleen rahalliselta arvoltaan 30 miljardia dollaria hänen kuollessaan (kuolinpäivä 2.12.1993). Kuinka paljon tämä tekisi nykyrahassa ja euroiksi muutettuna?

Vastaus

Vastattu

Vanhojen valuuttojen muuntaminen käy kätevästi Suomen pankin rahamuseon laskurilla, joka löytyy osoitteesta https://apps.rahamuseo.fi/rahanarvolaskin#FIN. Sen mukaan 30 Yhdysvaltojen dollaria vuodelta 1993 vastaisi 24,28 euroa. Ilmeisestikin kyse on nykyhetken euroista, vaikka asia ei käy sivustolta ihan suoraan ilmi. Sivuston infossa kuitenkin niin annetaan ymmärtää. Siten omaisuuden arvo olisi noin mekaanisesti laskettuna 24,28 miljardia euroa.

Tuo on tietysti hyvin karkea arvio eikä huomioi sitä, että eri omaisuuslajit voivat olla nyt arvoltaan erilaisia on vuonna 1993.