Otsikko
Mainitaanko missää historian kirjassa mongolien sinkovan ruttoon…

Kysytty

Mainitaanko missää historian kirjassa mongolien sinkovan ruttoon kuoleitten ruumita katapulteila kaupunkeihin vai oliko tämä Olipa Kerran sarjan oma keksintö?

Vastaus

Vastattu

Kronikoitsija Gabriele de Mussiksen kertomuksen mukaan kiptšakit, muinainen turkinsukuinen kansa, heitätti ruttoon kuolleiden ruumiita katapultilla Kaffaan (Feodosijaan) Krimillä vuonna 1346 ja sai aikaiseksi epidemian.

Lähde: Pekka T. Heikura: Musta surma. Tieteessä tapahtuu 8/2003.