Hitsausrailon mekaaninen valmistus? Tarvitsen materiaalia opinnäytetyötä varten, esim. teoriaa kyseisestä aiheesta.

Kysytty

Hitsausrailon mekaaninen valmistus? Tarvitsen materiaalia opinnäytetyötä varten, esim. teoriaa kyseisestä aiheesta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

LINNEA -tietokannoista,jotka ovat yleisissä kirjastoissa nykyisin myös asiakkaiden itsenäiskäytössä, löytyi hakusanalla hitsausrailo* seuraava teos:

Grönlund, Eero : Hitsausrailot : vaatimukset, valmistusmenetelmät, toleranssit ja taloudellisuus [julkaisija: Suomen metalli-, kone- ja sähköteknisen teollisuuden keskusliitto, MET ry.] [Helsinki] : Metalliteollisuuden kustannus, 1990. 52 s. : kuv. ; 30 cm. (Tekninen tiedotus / MET, ISSN 0788-0987 ; 1990, 6) ISBN: 951-817-465-2.

Sitä näyttäisi teknillisten korkeakoulujen ja ammattikorkeakoulukirjastojen lisäksi olevan myös joissakin maakuntakirjastoissa. Tarvittaessa kaukolainapyynnön voi jättää lähimpään kirjastoon.

Hitsausrailoja ja railonvalmistusta käsitteleviä julkaisuja, joista osa on standardeja, löytyi myös hakusanoilla hitsaus ja railo* . Seuraavat niistä mielestäni näyttävät läheisimmin liittyvän aiheeseen:

Kotamies, Juha: Leikkaus- ja railonvalmistusmenetelmien kehitys : Kon-67.180 hitsauksen lisensiaattiseminaari 1988-1989. Otaniemi : TKK, 1989. 35 s.

Hitsaus ja sen lähiprosessit : railomuodot / Metalliteollisuuden standardisoimiskeskus. Osa 2 : Terästen jauhekaarihitsaus. Helsinki : Suomen standardisoimisliitto, 1998.17 s. : kuv. (SFS-EN ISO ; 9692-2).

Hitsaus : yleiset railomuodot alumiinin hitsaukseen / Metalliteollisuuden standardisoimiskeskus. Helsinki : Suomen standardisoimisliitto, 1992. 3 s. (SFS ; 4595).

Hitsaussanasto. Railo ja sen valmistus, hitsit jaliitosmuodot. Painos: 4. p. Helsinki Suomen standardisoimisliitto 1984. (SFS ; 3052).

Seuraavasta äänikaseteilla varustetusta kuultokuvasarjasta saattaisi myös olla apua:

Rinta-Pollari, T.: Pystysauman puikkohitsaus v-railo [Moniviestin]; Vaakasauman puikkohitsaus v-railo ; Jalkosauman
puikkohitsaus v-railo. [Hki] : [Ammattikasvatushallitus] : Valtion av-keskus [jakaja], [1982]. - 66 kuultokuv. + 3 äänikas. (11, 8, 9 min).

Eri hitsausmenetelmiä käsittelevissä kirjoissa annetaan railomuotoja ja niiden valmistusta koskevia ohjeita. Joensuun kaupunginkirjastossa oli paikalla
Puikkohitsaus / Männikkö et.al, 1990 ja
Tig-hitsaus, 1990, joissa molemmissa kerrotaan asiasta.
Sen sijaan teoksia Lukkari, Juha: Hitsaustekniikka: perusteet ja kaarihitsaus, 1997, Jernström, Petteri: Plasmahitsuksen tehokas käyttö sekä Mig-mag -hitsaus, 1990, jotka saattavat myös sisältää asiaan liittyvää tietoa, en voinut tarkistaa, koska ne ovat täältä lainassa.

Railon esikäsittelyyn ja railonohjaukseen liittyvät seuraavat teokset:

Kaasusuojauksen ja railon esikäsittelyn vaikutus titaanin hitsausliitoksen ominaisuuksiin / Irina Aho-Mantila...[et al.]. Espoo : Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Metallilaboratorio, 1989. 46, [40] s. : kuv. ; 30 cm (Tutkimuksia / Valtion teknillinen tutkimuskeskus). Liittyy Titaani ja titaaniseokset -projektiin. ISBN: 951-38-3368-2

Hitsausrobotin optinen railonseurantajärjestelmä / Juhani Annanpalo...[et al.] Espoo : Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Konepajan tuotantotekniikan laboratorio, 1987. 51, [1] s. : kuv. ; 30 cm (Tutkimuksia / Valtion teknillinen tutkimuskeskus). Jatkoa Robotisoidun hitsauksen optinen railonseuranta -projektille.

ALEKSI- ja ARTO -tietokannoista löytyi muutamia aikakauslehtiartikkeleita, tosin enimmäkseen aika vanhoja:

Karppi, Risto A., Kalervo, Terho: Jaro yhdisti robotisoidun plasmaleikkauksen ja railon hionnan. Hitsaustekniikka; 42 1992; 2; 42-46.

Tervola, Janne: Railokulma nollaan . MetalliTekniikka. 1999: 11, s. 18-19, 21.

Lukkari, Juhani: Kapearailohitsaus - kapea railo parantaa tuottavuutta. Hitsaustekniikka; 33 1983; 4-5; 42-53.

Jääskeläinen, Soile: Kapearailohitsaus - vaihtoehto jauhekaarihitsaukselle. Hitsaustekniikka; 9, 1981; 6; 22-26.

Juuren avaus, railon valmistus, levyn leikkaus ja virheiden talttaus OK Selectrode 21.03:lla. Hitsausuutiset; 15, 1981; 2; 1.

Näistä kahdesta tietokannasta voi hakea kirjastossa tarvittaessa artikkeleita myös railonseurannasta.

VTT:n verkkosivuilla on artikkeli Rakenneterästen hitsattavuus
http://www.vtt.fi/virtual/try/Esdep/l2/HTML/WG2L6.htm , jossa sivutaan myös railoja ja esitetään joitakin kuvia.

Kysymyksiä ja vastauksia hitsauksesta on osoitteessa http://www.lut.fi/~jalitalo/hitsaus.html