Henkilö on tuomittu käräjäoikeudessa korvauksiin, eikä ole maksanut niitä, miten menetellään, että ne saadaan häneltä ulosottona perityksi?

Kysytty

Henkilö on tuomittu käräjäoikeudessa korvauksiin, eikä ole maksanut niitä, miten menetellään, että ne saadaan häneltä ulosottona perityksi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ulosottoa haetaan siitä piiristä missä velallinen asuu.
Käräjäoikeuden oikeaksi todistaman päätöksen jäljennöskappaleeseen hankitaan käräjäoikeudelta päätöksen lainvoimaisuusmerkintä.
Sitten tehdään ulosottopiiriin hakemus, johon löytyy valmis lomake netistä http://www.oikeus.fi/6558.htm#Ulosottoasiat . Mukaan liitetään käräjäoikeuden päätös.
Myös vapaamuotoinen hakemus käy, mutta on syytä tarkistaa valmiista lomakkeesta mitä tietoja hakemukseen pitää laittaa kuten tilinumero, yhteystiedot jne.

Suositeltavaa on pyytää ns. normaalia ulosottoa. Hakemuksessa kannattaa pyytää myös että vastaajan mahdollinen veronpalautus tarkastetaan. Perinnän suhteen on mahdollista pyytää lisäksi passiiviperintää, jolloin asia jää ”uinumaan” kahdeksi vuodeksi ulosottoon, ja jos omaisuutta tänä aikana löytyy – hakijalta tiedustellaan haluaako hän ”herättää” perinnän aktiiviseksi.

Jos vastaajalta ei löydy ulosotettavaa omaisuutta hakija joutuu maksamaan perinnän kulut.