Otsikko
Helsingin tuomiokirkon esittelytekstissä sanotaan, että Lutherin, Agricolan ja Melanchthonin patsaat ovat pienempiä kuin niille varattu tila edellyttäisi,…

Kysytty

Helsingin tuomiokirkon esittelytekstissä sanotaan, että Lutherin, Agricolan ja Melanchthonin patsaat ovat pienempiä kuin niille varattu tila edellyttäisi, minkä vuoksi niihin lisättiin jalustat. "Mittausvirheen vuoksi". Mikä tämä mittausjuttu on?

Vastaus

Vastattu

Patsaista tuli tarkoitettua pienemmät enemmänkin lasku- kuin mittausvirheen vuoksi. Ne tehtiin Pariisissa mallina olleiden pienoisveistosten mukaan ja virhe syntyi muunnettaessa mittayksikkönä olleita jalkoja metreiksi.

Patsaiden ja niiden jalustojen tarinan kertoo ytimekkäästi kirja Helsingin helmi : Helsingin tuomiokirkko 1852–2002:

Vuonna 1883 Lutherin 400-vuotisjuhlaa varten Helsingin ruotsalais-suomalaisen seurakunnan kirkkoneuvosto päätti hankkia kirkkosalin pilareiden tyhjiin veistoskomeroihin Lutheria, Melanchtonia ja Agricolaa esittävät suuret veistokset. Agricolan patsaasta päätettiin järjestää kilpailu, mutta kustannussyistä kaksi muuta toteutettaisiin tunnettujen veistosten kopioina.

Kirkkoneuvoston asiantuntijanaan käyttämän Suomen Taideyhdistyksen puheenjohtajan C. G. Estlanderin ehdotuksesta päätettiin vuonna 1885 hankkia Berliinistä kipsikauppias G. Eichlerilta uskonpuhdistajia esittävät pienoisveistokset ja suurennuttaa ne Pariisissa. Estlander suositteli Wormsin kuuluisan Luther-monumentin veistosten kopioita parhaina saatavissa olevista. Pienoisveistosten suurentamistyötä valvomaan palkattiin Estlanderin suosituksesta Pariisissa asunut nuori suomalainen kuvanveistäjä Ville Vallgren.

Patsaita suurennettaessa sattui kuitenkin pieni laskuvirhe muunnettaessa mittayksikkönä olleita jalkoja metreiksi: patsaista tuli jonkin verran aiottua kymmentä jalkaa pienemmät. Veistosten pystyttäminen uskottiin kuvanveistäjä Karl Magnus von Wrightille, jonka toimesta niille tehtiin jalustat.