Otsikko
Helsingin Sanomien verkkoversio kertoo tänään, på svenska dagen, musiikista ja sitä soittavista amerikanyhdysvaltalaisista artisteista. Mitä tällaiset …

Kysytty

Helsingin Sanomien verkkoversio kertoo tänään, på svenska dagen, musiikista ja sitä soittavista amerikanyhdysvaltalaisista artisteista.

Mitä tällaiset ”artistit” ovat? Jotain muuta kuin oikeita taiteilijoita?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Verkossa saatavilla oleva Kielitoimiston sanakirja antaa artistille seuraavanlaisen määritelmän:

artisti

(viihde)taiteilija.

Juuri verkkoon julkaistu Etymologinen sanakirja sanoo lisäksi seuraavaa:

Etymologinen täydennysosa

kansainvälinen sana

Lähtökohtana lähinnä ranskan artiste ’artisti’ < italian artista ’artisti’, jonka pohjana on latinan ars ’taide, taito’.

Latinan ars‑sanan taivutusmuodot perustuvat vartaloon art-.

Artisti voi tarkoittaa siis taiteilijaa, mutta painotus siinä on yleensä enemmän viihdetaiteilijan puolella.

Viihdetaiteilija taas määritellään Kielitoimiston sanakirjassa näin:

viihdeohjelmaa esittävä taiteilija, artisti.

Iskelmälaulajat ym. viihdetaiteilijat.

Viihde taas määritellään näin:

kevyt ajanviete.

Viihdekulttuurin rinnalla puhutaan populaarikulttuurista, josta Kielitoimiston sanakirja sanoo seuraavaa:

suosittu kansantajuinen (vars. viihdeteollisuuden tuottama) ajanvietekirjallisuus, -musiikki ym., massakulttuuri.

Viihdemusiikki on Yleisen suomalaisen asiasanaston mukaan populaarimusiikki-termin alakäsite:

Musiikki, jonka ensisijainen käyttötarkoitus on ihmisten viihdyttäminen, yleensä sosiaalisen kanssakäymisen tilanteissa.

Eli näillä määritelmillä artisti eli (viihde-)taiteilija tekee siis (kevyttä ajanviete-)taidetta. Kun puhutaan musiikista, tekee artisti (viihde-)musiikkia.